zondag 1 juli 2012

Op vliesdunne vleugels


Nadat ik een paar blogs terug mijn eerste macro bijenserie gefotografeerd en geplaatst had, kreeg ik de smaak te pakken.

Zweefvlieg op een Hondsroos
Deze hommel heeft de in mijn tuin gezaaide Pekbloem (Silene armeria) gevonden.
De Pekbloem is een steeds zeldzamer wordend  éénjarig plantje in Nederland.  
‘Vlinders fotograferen’  leek me ook wel wat. Maar jammer genoeg is de variatie aan vlinders in mijn tuin, waar de meeste planten juist geplant zijn voor de vlinders en bijen, (nog) niet zo erg groot. Voornamelijk de kleine vos (Aglais urticae) laat zich momenteel zien.




De Pontederia (moerashyacinth of snoekkruid) in mijn vijver staat daar voor de libellen en juffers. Tot vorige week zag ik die daar helemaal niet. Maar deze week wemelt het plotseling boven de vijver van de azuurwaterjuffers.

Begin deze week viel mijn oog op een paringswiel van twee azuurwaterjuffers. Ik kan me niet herinneren dit ooit eerder in de vijver gezien te hebben, maar ik vond het een buitenkansje om te fotograferen. En tja...niets is perfect, want nu zat er precies een lelijk blad van de Pontederia vlak bij het paringswiel van de juffers. Fotobewerken en het blad wegretoucheren vind ik geen optie. Met mijn fotobewerkingsprogramma zou je dat blijven zien. Een ander probleem is dat ik het midden op de dag in de felle zon zag gebeuren. Dat gaf dus belichtingsproblemen. Want hoeveel moest ik nu onderbelichten? Ik ben nog niet zo ervaren in het handmatig instellen van de camera. Het werd dus gewoon proberen op verschillende stops. Ik vind het zelf aardig gelukt, maar sta open voor aanwijzingen om te verbeteren.


Toen ik een dag later eindelijk een andere vlindersoort, de bonte bessenvlinder, in mijn tuin zag, regende het weer eens en had ik weinig licht. Maar misschien liet deze nachtvlinder zich daarom wel zien. En misschien had ik wel moeten bijflitsen, maar ja.....dat bedacht ik pas achteraf.



Zaterdag kreeg ik een nieuwe kans om het paringswiel te fotograferen. Nu zonder de punt van het lelijke blad. Maar.........nu waaide het weer en moest ik op een windstilte wachten. Ach ja, zoals ik al zei: niets is perfect!


Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog "In het voorbijgaan". Zoals jullie al opmerkten ben ik inderdaad bevoorrecht om in een fantastische omgeving te wonen, maar ook hier rukt de bebouwing op. Veel vogels die ik zo'n 10 jaar geleden hier nog zag, zijn daardoor allemaal verder getrokken. Jammer, dat wel, maar in de volksmond heet dat "vooruitgang".

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous and nice comments on my last blog.

Groetjes, Joke

Een kijkje in mijn tuin? Klik HIER voor het fotobladeralbum, muzikaal omlijst. De foto's zijn nog met mijn oude camera genomen. F11 voor volledig scherm. Gebeurt er niets? Klik 1x op het dichte vergrootglaasje. Het "laden" kan even duren.

16 opmerkingen:

  1. Brilliant, your work with the Macro is sensational. Keep it up Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joke,
    Heel herkenbaar, als je eenmaal met macro begint, dan is het heel verslavend!
    En je gaat al goed hoor! Ik vind dit prachtige beelden. Belichting is zeker bij fel zonlicht lastig, de camera 'kijkt' niet zoals het menselijk oog, dus bij zoveel contrast tussen licht en donker kan de sensor dat gewoon niet aan, dat is niet te voorkomen. Zachter licht in ochtend of avond helpt, of wat diffuser licht met dunne bewolking.
    Maar ja, het weer hebben we niet voor het uitkiezen en we willen toch fotograferen ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Joke,
    De tweede foto van de kleine vos en eerste azuurwaterjuffers
    vind ik persoonlijk de mooiste twee van de serie.
    Maar het is natuurlijk leuk dat je meerdere laat zien met het proces van instellen bij wind en licht!
    Zelf heb ik veel baat gehad voor; wel open staan voor ideeén van anderen, maar door veel oefenen na de tips, komt uiteindelijk de ervaring van je eigen bevindingen.
    Er is ook heel veel te vinden aan info over elk onderwerp op het internet.
    fijne zondag, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie Joke, volgens mij heb je ook een prachtige tuin.
    Die vlinder is super, ik heb hier nog helemaal geen vlinder gezien, ik hoop dat het nog gaat gebeuren.
    Het paringswiel is ook super.
    Tja licht is belangrijk, felle zon is meestal niet mooi.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Werkelijk een super mooie serie Joke,macro is ook mijn favoriete vorm van fotograferen, dus dit spreekt mij bijzonder aan.De opnamen van de Bonte bessenvlinder, vind ik erg mooi, ik heb hem hier nog nooit gezien...SNIK!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Joke,

    Wat is deze foto's weer mooi geworden. Zo dichtbij opgenomen.
    Echt genieten van jou foto's. Mooie beesten om te zien. Toch zie ik bij ons weinig vlinders. Dat vind ik ik jammer. Gelukkig is bij jou wel vlinders te zien. Ik heb je foto's genoten.

    Fijne dag verder.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie macro's. Tja op een of andere manier willen de vlinders nog niet zo. Het weer werkt ook niet mee natuurlijk. Dat nachtvlinderjte heb je bij weinig licht toch heel mooi erop staan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige macro's Joke, het paringswiel is helemaal niks mis mee staat er prachtig op vooral de eerste.
    En wat een mooie vlinder, die heb ik nog nooit gezien.
    Ook die staat er prachtig op, had je geflitst dan was het wit veel te wit geworden ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed dat je de smaak wat macro betreft te pakken hebt gekregen want het mag gezegd worden dat je dit heel erg goed afgaat. Een erg fraaie serie...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Joke

    Mijn complimenten voor deze prachtige macro opnames.....kleuren zijn ook heel erg mooi.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  11. gewldig mooi en leuk dat je in je tuin speciaal planten gepland hebt om te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Joke, wat een genoegen dat jij je op macro bent gaan richten.
    Daar heb je werkelijk talent voor, maar volgens mij heb ik dat de
    vorige keer ook al gezegd.
    O en macrofotografie is zo leuk om te doen, daar gaan we vast nog
    veel meer van jou van zien.
    Deze serie is ook echt genieten en ik ga geen favoriet kiezen, ik
    heb van de hele serie genoten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Joke,

    wat leuk dat je je ook op de macro fotografie werpt. Is zo leuk om te doen :-) ik zie hier dan ook hele mooi foto's staan en het paringswiel van de azuurjuffers heb je heel mooi in beeld weten te brengen.

    Je bonte bessenvlinder is ook een plaatje! Die heb ik zelf nog niet gezien. Ik zie sowieso nog weinig vlinders, maar heb er al wel een aantal. De natuur blijft genieten.

    Groetjes, Helma

    OT Hoe heb jij zo'n mooi fotoboek weten te maken? Ik ben a-technisch wat dat betreft maar ik vind het wel superleuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Joke, gaat je goed af, macrofotografie!
    Het tweede paringswiel vind ik sùper!
    Mooi groene achtergrond en het blad waar ze op zitten heeft dezelfde kleur.
    De Bonte Bessenvlinder heb ik volgens mij ook zien fladderen...of zijn er vlinders die daar erg op lijken.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tjonge Joke wat mooi ! De zweefvlieg op hondsroos is ook een juweeltje.
    En wat heb je al een prachtige vlinders gespot, ik heb hier nog maar weinig gezien. En dan ook nog een paar mooie juffers. Echt een mooie serie !

    groetjes, Truus

    PS. Zit nu ook op Blogspot: www.troughtheeyesoftruelyme.blogspot.com
    Ben nog volop op ontdekkingsreis en heb nog niet gevonden hoe ik vrienden kan toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In 1 woord Prachtig!, Joke.
    Heel mooi gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.