vrijdag 28 september 2012

Afscheid van de zomer

De zomer is definitief voorbij. Jammer, want ik ben eigenlijk nog niet echt aan de herfst en winter toe. Maar overal word je toch met je neus op de feiten gedrukt. Was het toeval of een voorbode van de winter dat ik vorige week een bruine winterjuffer (Sympecma fusca) zag? Er zaten er twee in de uitgebloeide bloemen van de lavendel. Het was dat mijn oog er op viel, want ze hebben hele goede schutkleuren. Zelfs tijdens het fotograferen was ik ze regelmatig kwijt.

Bruine winterjuffer of "vliegend strootje" (Sympecma fusca)

De winterjuffer is een vrij algemene kleine pantserjuffer (3,5 tot 4 cm). Samen met de noordse winterjuffer is het de enige libellensoort die als volwassen dier de winter doorkomt en daardoor ook al vroeg in het voorjaar rondvliegt. Hieraan dankt deze juffer overigens zijn naam. In rusthouding plooit hij de vleugels over het achterlijf net zoals de meeste andere juffers, maar dan met beide vleugels strak tegen elkaar aan één zijde van het lichaam.  Een uniek kenmerk waardoor ze goed te herkennen zijn.

Bruine winterjuffer of "vliegend strootje" (Sympecma fusca)

In de natuur bloeien de laatste bloemen.


Cosmea (Cosmos bipinnatus)
Grasklokje (Campanula rotundifolia) 
Struikhei (Calluna vulgaris)
De bijen, vliegen en vlinders doen zich nog snel tegoed aan de laatste nectar. Vooral de Sedum "Herbstfreude" is erg in trek, maar de Witjes houden het bij de laatste, nog late lavendelbloemen.







In de polder zag ik op één van mijn fietstochtjes een vogel, die ik daar niet eerder heb gezien. Hij is zo groot als een merel en hipte een paar meter voor mijn fiets door het gras. Na het nagezocht te hebben op internet denk ik nu dat het een Tapuit-vrouwtje (Oenanthe oenanthe) geweest moet zijn. Maar mochten jullie een andere mening hebben, dan hoor ik het wel (Irma heeft inmiddels bevestigd dat het een tapuit is. Bedankt, Irma.). Heel voorzichtig kon ik nog wat dichterbij komen, totdat ik op ongeveer 3 meter van de vogel stond.

Tapuit vrouwtje. De oogstreep is nauwelijks zichtbaar. Eén van de kenmerken van het vrouwtje.
De Grote Zilverreiger (Ardea alba) is nog niet vertrokken. Hier en daar zie ik er nog één in het veld zitten. Vaak te ver weg, maar soms heb je geluk.

Grote Zilverreiger (Ardea alba)
Grote Zilverreiger (Ardea alba)
De Puttertjes (Carduelis carduelis) hebben de zaden van de distels gevonden, waar ze met hele groepen tegelijk zitten te eten. Ze vallen nauwelijks op en omdat ze nogal schuw zijn durfde ik me niet te bewegen om een mooiere achtergrond te creëren. Ik wilde de volgende dag nog een paar foto's maken, maar ze waren vertrokken. Ik zag er niet één meer.

Puttertje of distelvink (Carduelis carduelis) 
De herfst en winter hebben hun eigen charme. Ik wacht nu dus maar op de mooie herfstkleuren en hopelijk krijgen we er ook wat mooi weer bij.


Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties en lovende woorden op mijn vorige blog "Natuurfotografen welkom". Een aantal van jullie heeft me de vlinder-/orchideeëntuin in Luttelgeest aangeraden. Daar ga ik beslist eens kijken. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in landschapsfotografie. Ik vind het niet eenvoudig om een "pakkende" foto te maken, maar het lukt na veel oefenen steeds beter. Binnenkort hoop ik wat resultaten te kunnen laten zien.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous and nice comments on my last blog.

Groetjes, Joke

42 opmerkingen:

  1. Hoi Joke...
    ja de zomer is voorbij en ook ik heb het nog niet aan Herfst en Winter toe, maar het is niet anders..we zullen wel moeten.
    Wat heb je weer een mooie blog en wat prachtig te zien hoe de libel de vleugels aan 1 kant van zijn lijfje plakt!! mooie te zien op foto nr.2, ook de bloemen foto's die je gemaakt hebt zijn er mooi, je manier van fotograferen spreekt me erg aan...en natuurlijk de vogels..prachtig, heel mooi scherp...ik heb er weer van genoten!!

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful photos Joke, my favourite is the Great White Egret, superb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I don't know how you do that perfect shots but i love your job :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great series of photos Joke!
    The Brown Winter Damsel is exquisite!
    I also only see them when they fly off!
    Lovely lighting on the flowers and butterfly, and I love the egret!
    Your Goldfinch makes me jealous, I haven't seen one close enough to make decent pics!
    Keep well and enjoy the rest of the day!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is weer een bijzonder mooie serie met prachtige kleuren,
    alleopnames bevallen mij zeer goed.

    Joke ik wens je een heel fijn weekend !

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Joke, wat een prachtige serie heb je weer geplaatst, ik vind ze allemaal geweldig.
    De ene vogel is inderdaad een tapuit, ja de zomer is nu echt voorbij, je ziet nog af en toe een vlinder, maar niet veel meer.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Irma, ik weet nu dus hoe een tapuit eruit ziet. Weer wat geleerd. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  7. Joke wat heb je een mooie serie gemaakt en met zoveel uitleg ik vind het geweldig en zoveel van jullie Blogs en foto's natuurlijk heel hartelijk bedankt lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. maar je weet dat ook de herfst heel mooi kan zijn,en daar hoop ik toch echt wel van te kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi blog Joke, ik krijg van de bloemen gewoon nog een lekker zomers gevoel. Je Tapuitje is prachtig, mooi van kleur zijn ze toch (vind ik). Ik kijk uit naar jouw herfstfoto's!

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk die Bruine Winterjuffer, prachtig vastgelegd en een gelukje dat je hem zag, ze hebben inderdaad een enorme schutkleur.
    De Cosmea vind ik ook heel mooi, wat een fijn zacht plaatje.
    Vrouwtje Tapuit is ook fraai en bijzonder dat je er zo dichtbij kon
    komen.
    Ook is het genieten va de Grote Zilverreiger en ook bewondering voor je mooie
    Putterfoto, ik zou hier al heel tevreden mee zijn.
    Een prachtig afscheid van de zomer en succes met je landschapsfotografie, ik ben benieuwd wat we te zien gaan krijgen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Joke,
    Wat is dit een bijzonder mooie serie. Werkelijk prachtig die libellen en die zacht rose en paarse bloemen. Ik vind de softige achtergronden ook ontzettend mooi in deze opnames. En dan ook nog het geluk hebben om deze zilverreiger en die mooie putter te kunnen fotograferen, dat is natuurlijk helemaal te gek.

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja afscheid van de zomer.... ik vind dat nogal wat. Het liefst had ik na de herfst het voorjaar, dan kreeg voor mij de herfst gelijk een wat andere smaak. Mooie serie heb je weer, en leuk weer om je begeleidend schrijven erbij te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen Joke,

    Wat ziet deze foto's echt heel mooi uit. Echt schitterend om te naar te kijken. Compliment!!!Vogels is zeker heel mooi om te zien. Ik heb deze vogels nooit gezien. Vooral bloemen foto's met insecten is ook geweldig mooi om te zien Joke. Ik heb je foto's genoten.

    Fijne weekend gewenst.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tja Joke, de zomer is weer voorbij,maar jou mooie foto's brengen ons toch nog even in de sfeer hoor. Prachtig zoals je de "Winterjuffer"hebt weten te fotograferen, maar voor mij persoonlijk is de Putter de winnaar van deze serie...schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I like to admire such photographs, the nature offers us wonderful images. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een juweeltjes heb je er bij zitten Joke.
    Prachtige serie, de winterjuffer kende ik helemaal niet.
    Moet ik toch eens op zoek gaan ;-))
    Je 3 bloemenfoto's zijn ook super mooi, prachtige kleuren.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende 'm ook niet, Tinie, maar via alle blogs en internet leer ik steeds bij. Ik was helemaal verbaasd dat ze in mijn tuin zaten. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  17. Hoi Joke, wat een topserie laat je zien!
    De juffer kleurt zo mooi met zijn omgeving, echt heel mooi ton sur ton.
    De cosmea vind ik ook zeer geslaagd, en het witje op de lavendel is echt een beauty met die kleuren in de achtergrond.
    De zilverreiger heb je buitengewoon mooi voor je lens gekregen.
    Je weet je camera goed te benutten, dus met die landschappen komt het vast ook wel goed, succes ermee, ik zie uit naar de resultaten.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Joke,

    echt een hele gave serie. Leuk dat je nu een hele info bij de winterjuffer geeft. Ik zie nog je reactie bij mij met de opmerking dat je nooit had geweten dat er juffers de winter doorkwamen. Heerlijk dat we zo van elkaar kunnen leren :-)

    Maar al je foto's zijn prachtig. Je bloemen en insecten hebben prachtige zachte achtergronden. En de witte reiger die daar net een vis naar boven takelt vind ik ook super. Echt heel mooi blog die me inderdaad weer even terugzet in de zomer. Heerlijk.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voordat ik dat bij jou gelezen had wist ik niet eens van het bestaan, Helma. Van bloemen weet ik wel wat, maar de rest moet ik nog helemaal bijleren. Dat maakt het ook zo leuk. En plotseling zie je dan ook van alles in je eigen tuin of omgeving. Zo leuk. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  19. Hoi Joke,
    De herfst en winter hebben ook zo hun charmes moet je maar denken. De 2e foto heeft al een winterse uitstraling door de grijzige kleuren. Ik vind hem erg mooi.
    De cosmea is heel teer, heel mooi. Bij het grasklokje zou ik even de sprieten op de achtergrond weggehaald hebben voor de opname. Dan had ie meer rust gehad, want hij is heel mooi van kleur. het koolwitje op de lavendel is ook een echte beauty. Je serie heeft mooie, tere kleuren. Heel fraai.
    De putter zou ik heel graag deze winter willen fotograferen. Jij hebt hem al, en nog mooier. Ach je moet iets te wensen over houden toch?
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar heb je gelijk in, Gonnie. Bedankt. Ik stel je opmerking erg op prijs, omdat je vaak "blind" wordt voor je eigen foto's. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  20. Het gaat inderdaad veranderen, maar de mooie kleuren van de herfst daar heb ik wel zin in, en met een mooie winter kunnen we ook pracht foto's maken. Je laat een mooie serie zien van de laatste zomer dagen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een waardig afscheid zo, met deze mooie afwisselende serie.
    Je hebt er echt hele mooie foto's bij, de putter, het witje en de juffer. Hele mooie tinten en rustige achtergronden.
    Die lumix camera is zo gek nog niet he,
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben best tevreden over de Lumix, Ghita, alhoewel je soms wel al je trucken uit de kast moet halen om een bepaald resultaat te bereiken. En onder donkere omstandigheden presteert hij minder. Maar voorlopig gaat het nog prima. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  22. Très belles photos, celles des fleurs sont pleines de douceur...félicitations !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Das sind wunderschöne Fotos. Ich bin über Irma hierher gekommen und bin von deinen Aufnahmen ebenfalls begeistert. Es ist eine Freude, die Natur so zu erleben. Schön, dass es Menschen gibt, die auch eine Auge dafür haben.

    Liebe Grüße von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Joke,
    Jij neemt echt afscheid van de zomer met een prachtig variabel log.
    Mooie opnames van de winterjuffer, je 2 vogeltjes zijn ook prachtig in beeld gebracht. Maar de foto die in deze serie mijn hart steelt is toch echt jouw bijzonder mooie opname van de cosmea, zo mooi...!!

    Mijn complimenten zo als jij met de fotografie bezig bent.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Joke,

    Ik heb genoten van je mooie foto's. Als dit een voorbode is van wat je nog wilt bijleren over landschapsfotografie, dan hebben we nog heel wat moois te goed.
    Prachtig zoals je ook die winterjuffers hebt weten te vangen. Ik ben er vanmiddag op uit geweest met mijn telelens om wat vogels te spotten. Maar het viel me op dat er zo weinig waren. Enig idee?

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor er heel veel. Ze zijn er dus wel, Adri, maar ze kunnen nog voer genoeg vinden (veel bessen bv.). Ze zitten tussen de bladeren en laten zich niet erg zien en de bomen zitten nog volop in het blad waardoor je ze ook niet ziet. Nog even wachten misschien. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  26. Mooie serie weer, Joke! Vooral dat delicate juffertje op zo'n uitgebloeid geval... heel mooi.
    Zelf ben ik mionder weg van zo'n wit kadertje om je macro's, maar dat is persoonlijke smaak denk ik. De foto's blijven mooi genomen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hai Joke,

    Prachtige vogelfoto's, vooral de tweede van de grote zilverreiger. Heel mooi.
    Maar je insecten- en bloemenfoto's zijn wel heel erg fraai.
    Helemaal de derde foto. Wat een fantastische plaat!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

  28. Unos macros muy bello y bien compuestos, así como los disparos a la aves.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hello Joke!
    To answer your question about the balloon flight, we haven't made one but nearly did!
    This was years ago in Namibia... We had the opportunity to overfligh the famous "Dune 45", in the Sossuslvlei desert, but the price was unfortunately prohibitive...
    I have always regretted it very much!
    Maybe the landing would have been soft on the sand!!
    Cheers and keep well!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hola Joke,me quedo pasmado ante tanta belleza,eres una autentica maestra del macro,felicidades y un cordial abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hello again!!
    Oh, what a delight to see such beauty.Your three flower photos are so delicate and lovely, quite breathtaking!! The winter Damselfly, the Wheatear, and the Goldfinch,are all wonderful captures.I have only seen one Goldfinch all year, and then it was too far away to take photos.A Splendid
    post!!
    Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooie foto's Joke, vooral de tweede van de winterjuffer vind ik qua kleurstelling erg goed. Achtergronden zijn bij de bloemenfoto's heel mooi zacht.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hi Joke!
    Many thanks for your comment on my tit!
    It made me smile!
    It's true it looks a bit punky! LOL!
    It seems you are as busy as I am!
    Enjoy your afternoon, cheers! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een van de fijnste en rijkste serie's die ik de afgelopen dagen onder de oogbollen kreeg. Heel erg fraai werk Joke...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. De herfst bied ook weer mooie fotomomenten met al die kleuren!

    Je laat weer een mooie serie zien, lekker afwisselend!
    De winterjuffer heb ik nog nooit gezien, de 2e daarvan vnd ik mooi gelukt zo!
    De Cosmea springt er mooi uit zo met haar felle kleuren.
    De tapuit is ook een mooie geworden!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.