vrijdag 19 oktober 2012

Autumn colors


“Colors burst in wild explosions......Fiery, flaming shades of fall.”

Het lijkt wel of ik niet aan het fotograferen van paddenstoelen toe kom deze herfst. De kleuren in de natuur zijn dit jaar weer prachtig en ik weet zo gauw niet wat ik het eerste zal fotograferen. Eigenlijk wil ik álles op een mooie manier fotograferen en ook allemaal tegelijk. Ik realiseer me dat die mooie kleuren maar tijdelijk zijn. Maar de paddenstoelen ook, en de mossen, en noten, en de bessen, en ........

Wat jammer dat er bijna geen insecten meer zijn.
Dat had zo mooi  gestaan op deze uitgebloeide bloem van de Rudbeckia.

Kastanjes vind ik elk jaar opnieuw mooi. Ze glimmen zo prachtig dat ze altijd mijn aandacht weer trekken........
Kastanjes inspireerden me ook om er een column over te schrijven. Een humoristisch voorval met kastanjes en twee kleine meisjes. Geïnteresseerd? Klik dan HIER.

.... en van de warme kleur van alle verschillende soorten bessen word ik helemaal vrolijk. 
Net als ik besloten heb dat ik die dag paddenstoelen zal gaan fotograferen, gebeurt er iets onverwachts. In de Malusboompjes, dezelfde als uit mijn vlinder herfstblog, zie ik plotseling halsbandparkieten (Psittacula krameri), die zich tegoed doen aan de appeltjes. Ze zitten niet gunstig op de zon, maar ik besluit toch wat foto's te maken.

Zit hij eindelijk goed in het licht, maar nu weer net met zijn rug naar met toe.....zucht. 




Even verderop zie ik nog net een merelvrouwtje (Turdus merula) helemaal verscholen tussen de bessen van de meidoorn (Crataegus) zitten.


Maar de grootste verrassing krijg ik als ik 's middags naar de nabij gelegen heemtuin ga. Tot mijn verbazing zie ik daar nog een paar houtpantserjuffers op de herfstbladeren van de Viburnum opulus (Gelderse roos)  en Geranium zitten.











Zo’n twee jaar geleden fotografeerde ik -nog met mijn oude camera- de herfst in mijn eigen tuin. Met de resultaten stelde ik een bladeralbum samen, omlijst met muziek. Degenen die een kijkje willen nemen kunnen HIER klikken (daarna: F11 voor volledig scherm. Gebeurt er niets? Klik 1x op het dichte vergrootglaasje. Het "laden" kan even duren.).


Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog "Landschappen". Meest favoriet was foto 3, de dreigende lucht boven de polder.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. I hope we keep in touch and of course I will visit you on your own blog.

Groetjes, Joke

41 opmerkingen:

  1. Absolutely exquisite Joke!
    Amazing how you caught a Ringneck on camera!
    We used to breed many in our aviaries in SA!
    Your Lestes viridis is gorgeous on the red leaves... truly superb photography, especially the last one that would deserve an award!
    Enjoy your WE!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In the past the Ringnecks must have escaped from an aviary, Noushka. But now they are spreading all over the country. I love it. They are so colorful. Have a nice weekend. Greetings, Joke

      Verwijderen
  2. Met de muziek van je mooie bladeralbum nog op de achtergrond, schrijf
    ik mijn reactie...Mooie herfstgehalte..
    Maar ook de Halsbandparkiet ziet er prachtig uit, ik hoop voor je dat je
    hem/haar nog op een andere manier in beeld kunt krijgen, met
    wat minder zon..zou leuk zijn!!
    Ook de juffer hebt je weer prachtig vastgelegd aan de mooie herfstbladeren..
    kortom..een fijne blog..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Joke,

    Ik vind je foto's echt heel mooi geworden. Herfst bladderen kunnen al zien dat verschillende kleuren hebben. Libelle is nog te zien Joke? Echt mazzel om te fotograferen. Zo mooi!!De halsbandparkieten vogels zitten bij in de buurt. Vaak gaan ze boven op richel zitten. Boven bij mij die woont. Hier zitten namelijk veel halsbandparkieten vogels. Hier bereiden zich uit. Elke jaar komen steeds meer. Dan blijven ook hier in de buurt. Wij hadden toen foto's gemaakt. Zaten bij ons richel bij raam. Echt heel leuk. Natuur is zo mooi om te zien. Vooral deze tijd is echt geweldig te zien.

    Fijne weekend gewenst.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is such a fabulous Autumn Post Joke, with lots of interesting and colourful things to see, and all exceptionally well photographed.The lovely Damselflies, the Blackbird, and the Rose-ringed parakeet( which must be an
    unusual sight)are all beautifully framed with the red berries and red leaves.

    Leaving for a short break on Sunday, see you when I get back.
    Warmest Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk dat je die parkiet nog net snapte en dan die libelle nog dat is wel laat hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grootse klasse deze opnames....jij bent echt een zeer goede fotograaf,
    kleuren, licht en compo's zijn prachtig.

    groetjes, joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige opnames Joke, de houtpantsersjuffers nog zo laat in de tijd dat is wel frappant, je hebt ze er wel heel mooi gefotografeerd.
    Kortom een prachtig blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Joke, wat kleurt alles nu mooi buiten. Ik kan er zo van genieten.
    Zo ook van jouw blog. Leuk he, die vogels die zich voleten aan de besjes.
    Ook mooi de juffer op de herfstblaadjes, zomer meets herfst.
    Kastanjes, gek genoeg zie ik ze niet zoveel...allemaal al geraapt misschien...maar ze zijn zeker heel leuk om te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Joke,
    En weer heb ik genoten van je prachtige opnames. Ik ben het met voorgaande sprekers eens: klasse!
    Vooral die libelles zijn zeer goed geslaagd.

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Joke, de natuur zit vol verrassingen dat laat je hier goed zien.
    Pracht foto's, de halsbandparkiet die zie ik hier niet, jammer.
    Wat heb je de juffers ook mooi vastgelegd, scherp en een mooie achtergrond.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja in de herfst is er wel een enorm aanbod van fotogenieke
    zaken, te veel om allemaal bij te kunnen benen, maar gelukkig
    wordt het vanzelf wel weer opnieuw herfst...
    Jij laat hier een bijzonder mooie blog zien met een grote variatie.
    Foto1 vind ik heel fraai met een mooie compositie, heel stijlvol.
    Foto2 vind ik heel origineel, mooi standpunt en vergezeld van een
    fraaie column, leuk om die ook even te lezen!
    De Houtpantserjuffers springen er voor mij ook extra uit.
    Een prachtige blog en we gaan vast ook nog wel paddenstoelen van je zien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I love your blog. Amongst them there was a Rose-ringed Parakeet and the dragonfly, superb photography.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Joke,
    Wat heb je weer prachtige foto's gemaakt!! Vooral die eerste drie vind ik ontzettend mooi. Prachtige kleuren en met ook een hele mooie lichtval, zoals bij die kastanje.
    Gaaf dat je die halsbandparkieten ook op de foto hebt gekregen. Zijn echt fantastische vogels, bij mij vliegen er sinds deze zomer ook een flink aantal rond. Je hoort het meteen door het gekwetter van ze. Soms zitten er zelfs ook een paar in mijn tuin. Erg leuk om te zien.

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Behalve de prachtige foto's van de juffers, vind ik die ene kastanje èn juist die parkiet met de rug naar ons toe tussen de appeltjes heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. het is even een moeilijke keuze maken,herfst kleuren van de bomen of juist al het kleine spul wat zich op de grond bevindt. Maar je maakt van alle twee gebruik, een compleet blogje met het herfst gevoel duidelijk voelbaar. En met deze temperaturen is het volop genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig kleurige blog, weer heel anders dan de vorige maar zeker net zo mooi. Ik heb je bladerboekje ook bekeken, het is toch wonderlijk hoe de natuur ons altijd weer verrast met haar seizoenen. De laatste foto met de houtpantserjuffer vind ik heel mooi én knap gedaan zo scherp.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een prachtige serie herfst foto's Joke, je hebt de halsbandparkiet er toch goed op gekregen hoor. Je ziet ze tegenwoordig bijna overal, zelfs in de bebouwde kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Joke,

    helemaal met je eens dat alles nu zo mooi is buiten, en dat je álles wel wilt fotograferen, maar dat gaat niet, we moeten keuzes maken, en zo blijft er gelukkig weer wat over voor volgend jaar.
    De eerste foto is meteen al een geweldige binnenkomer, een insect er op is niet nodig, de structuur van de bloem is meer dan mooi genoeg.
    Leuk, de parkiet, maar erg lastig licht, de merel vind ik wel heel mooi gelukt. De juffer op de herfstbladeren is ook prachtig, wat een kleuren!
    Geniet van de herfst!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Quelles merveilles ces oiseaux parmi les baies....bravo !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat extra opvalt is de mooie soft gele achtergrond van de eerste foto. Wat leuk dat wij gezamelijk de kromsnavels tegen zijn gekomen. Oke ze horen hier niet, maar dat is rekbaar. Natuur is nu een maal aan verandering onderheven.
    Een fraaie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Joke, prachtige natuur serie weer, het is elke keer weer genieten.
    Fijn weekend, groetjes Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super gedaan Joke een hele mooie serie heb je gemaakt ik heb ervan genoten lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een geweldige openingsfoto Joke ! De herfstkleuren zijn weer prachtig momenteel. Heb zelf nog geen enkel plaatje kunnen schieten van dit moois.
    Hoop dat het de komende week nog gaat lukken.
    Prachtig ook je kastanjes en je rode besjes.
    Wens je een fijne zondag en geniet van al de mooie kleuren.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Autumn colours are enrapturing, it is only a pity that the winter is already so close. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Joke,

    het is ook moeilijk om een keuze te maken. De kleuren van de herfst en de paddenstoelen zijn ook ontzettend mooi, maar door het mooie weer wat er nog steeds is, zijn er ook nog vele andere mooie dingen om te fotograferen :-)
    Je openingsfoto is veruit mijn favoriet, want een prachtige kleuren en wat mooi scherp. Echt super.
    Halsbandparkieten heb ik hier nog nooit gezien maar je hebt er een fraaie serie van weten te maken. Ook prachtige metaaljufers.
    Echt lekker genieten hier.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh, liebe Joke,

    deine Fotos sind überwältigend schön. Ich liebe sie. Zauberhaft, wie du die Kastanie festgehalten hast, aber auch die schönen Farben der Vogelbeere. Und der kleine Papagei macht sich so gut im Geäst des Baumes. So schöne Farben. Auch die Libellen, man kann jedes Detail sehen. Diese Welt ist so faszinierend und mit deinen wunderbaren Fotos erschließt du sie uns. Vielen Dank dafür.

    Danke auch für deine lieben Zeilen in meinem Blog. Darüber habe ich mich ganz sehr gefreut.

    Ich wünsche dir eine schöne Woche.

    Ein lieber Gruß von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja Joke, jij lijdt aan hetzelfde virus als ik, ik vlieg van de vogels naar de paddenstoelen en dan weer naar de prachtige landschappen met zonsondergangen, je komt als natuurfotograaf eenvoudigweg altijd tijd tekort, zeker als je ook nog af en toe achter je computer kruipt. Maar, hele mooie serie weer, waarbij voor mij de houtpantserjuffer eruit springt. Wel heel laat nog in het jaar, maar prachtig met die herfsttinten en zachte achtergronden.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Great pictures! The damselfly images are superb!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hai Joke,

    Schitterende eerste foto! Hele fraaie scherptediepte met een goed gekozen achtergrond. Bewust gedaan of een gelukkie? De juffers staan er ook fantastisch op. Ik vind ze heel erg mooi. Prachtserie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, René. De gekozen achtergrond heb ik bewust gekozen. Maar je moet wel geluk hebben om 'm ook zo te kúnnen maken. Vaak doet zich de situatie niet voor of is het onderwerp te snel weg. Maar ik leer steeds bij, dus wie weet hoe het over een tijdje is. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  30. Hallo Joke
    Schitterende openingsfoto., ook de juffers staan er mooi op. Ja in de natuur is altijd wel iets te zien wat de moeite waard is. Ik zal je dan ook zeker blijven volgen.
    Nog bedankt voor de reactie op mijn blog.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Amazing autumn colors and plants and birds. Marvelous photos !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hola amiga Joke,ya tenemos el otoño aqui con sus preciosos colores que tu has sabido captar maravillosamente, preciosas fotos. un abrazo sincero.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Belle série ! J'adore la première photo !
    Bonne journée Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Back to say hello!
    This post is really exquisite!
    I have seen 2 dragonflies yesterday but they didn't let me take pictures! :(
    About animals that are removed from a site before construction, I think it should be done within a day or 2! Stopping an old aged home for days or weeks is not reasonable and so costly.
    My newt is not on an endangered list; people are going crazy with all this ecological stuff! All I can say is that we are too many on surface of the Earth and the pressure is such on Nature that in a close future nothing we can try will be effective unless we try to reduce the number of kids we make!! LOL!
    Cheers Joke and enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik vind alle foto's mooi, maar toch vooral de bovenste twee. Leuke anekdote, trouwens, over die kastanjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hi Joke, See you have autumn by you too. Great colours and beautiful pictures !
    Wish you a nice weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hello Joke, I have come back to look at more of your photos. These are so beautiful. I love the colours and nature.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.