vrijdag 26 oktober 2012

Paddenstoelen


Het is er dan toch van gekomen......mijn blog met paddenstoelen. Het is de eerste keer dat ik me eraan waag en fotografisch ben ik van alles tegen gekomen waar ik niet op had gerekend. Om te beginnen stonden dezelfde grassprieten die me met de vlinders uit een vorig blog dwars zaten, ook nu weer in de weg. Toevallig stonden op datzelfde grasveld nu mooie paddenstoelen, waarop ik mijn fotografische kunsten wilde botvieren.

Met de tips van jullie in mijn achterhoofd liet ik mij, mopperend op de tuinmannen die het gras niet tijdig gemaaid hadden, op de grond zakken. Na een langdurige fotosessie was ik ervan overtuigd dat mijn missie geslaagd was. Thuis zag ik op de PC pas dat door de donkerder plekken waar de paddenstoelen stonden, de foto’s nu last hadden van ruis.





Geschubte inktzwam 

Geschubte inktzwam

De volgende dag ging ik vol goede moed terug om nieuwe foto’s te maken. Er was meer licht en ik hoopte daardoor op minder ruis. De tuinmannen moeten mijn gemopper gehoord hebben, want daar waar prachtige paddenstoelen hadden gestaan, lag nu een keurig gemaaid grasveld ..... zónder paddenstoelen.

Uiteindelijk heb ik op een andere dag een tweede serie foto’s gemaakt op een plek met meer licht en onder betere omstandigheden. Daarna ben ik begonnen om op internet de namen erbij te zoeken, maar nadat ik na een paar uur zoeken nog niet veel gevonden had wat betrouwbaar leek, heb ik mijn speurtocht maar gestaakt. Als ik meer tijd heb zal ik me er eens verder in verdiepen. Voor nu dus alleen de foto’s. (Gonnie heeft mij nog wat namen ingefluisterd. Bedankt, Gonnie!)












Geschubte inktzwam





Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog "Autumn Colors". Meest favoriet was foto 1, de uitgebloeide bloem van de Rudbeckia.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. I hope we keep in touch and of course I will visit you on your own blog.

Groetjes, Joke


52 opmerkingen:

  1. nou jij mag dan niet zo tevreden zijn,maar ik doe je dit nog niet na,kijk het zijn jouw foto,s van mooie momenten,en het plezier om ze te maken en in de natuur te zijn is voor mij nummer èèn en ja ik zou mijn foto,s ook graag mooier hebben als ik eerlijk ben,maarja wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo joke
    ik vind het fantastisch. vooral die kleine,
    en die sprietjes erbij geweldig.
    ik heb van jou tocht genoten.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou nou Joke,
    Niet te bescheiden. Dit zijn toppers!
    Je hebt de achtergrond keurig vaag gehouden zodat de paddenstoelen goed tot un recht komen. Heel mooi licht.
    Dus ik zou er maar zeer tevreden over zijn!

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het met Adri eens.....zijn echt fraaie opnames Joke, maar ik begrijp jou ook wel.... je wil natuurlijk altijd beter.

    Lieve groetjes en een fijn weekend, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie plaatjes van deze verschillende paddenstoelen, Met onderkant en steel, zo kun je makkelijker determineren. Mooi werk. Groeten Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, Joke !
    Wat hebje hier weer een mooie serie neergezet. Prachtige foto's met kennis en kunde gemaakt. De liefde en het plezier voor het fotograferen straalt er van af.
    Ik vind het een genot om er naar te kijken. En perfectie...?, bestaat dat ?
    Vr. Groet !
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het niet, John, maar ik streef het wel na....(LOL). Groetjes, Joke

      Verwijderen
  7. Hoi Joke,

    Wat heb je weer prachtig foto's serie's gemaakt. Paddenstoelen ziet heel mooi uit. Er zijn zoveel verschillende soorten om te zien. Het lijkt wel deze jaar meer gekomen uit de grond. Erg mooi om te zien. Joke ik heb je foto's genoten. Compliment Joke!!

    Fijne weekend gewenst.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig zoals jij de pronkstukjes van de herfst in beeld hebt gebracht Joke.Persoonlijk vind ik de eerste foto een juweeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Truly brilliant Joke! Your brought in the light with your magic touch as always!
    I have rarely seen such lovely picture of mushrooms! After seing this, I will hesitate and wait before I publish my mine!!
    Enjoy the day!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bravo pour ces belles photos de champignons. Cette douce lumière est très séduisante !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Très belle série !!! J'adore la première... ;o))
    Bonne journée Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige serie paddenstoelen Joke, ik vind dat ze mooi los komen van de achtergrond, onderwerp scherp, achtergrond vaag, perfect gefotografeerd.
    Ik wens je alvast een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt er werkelijk prachtige foto's van gemaakt Joke.
    De ruis, waar zie je die ???
    Mooie licht heb je er in zitten, prachtige compositie en de achtergrond mooi dof, wat wil je nog meer ;-)))
    Fijn weekend, gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's en een mooie weblog Joke! Ik ben sinds oktober ook ook weblog begonnen en ben erachter gekomen dat het erg verslavend werkt.
    Ik ben 1 van je volgers geworden. Mijn site/weblog is:
    www.demooienatuur.weblog.com

    Met vriendelijke groet,
    Willy Ronkes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als dit het begin is van jouw paddenstoelenfotografie komt het vast helemaal goed als je ermee doorgaat. De ruis is mij niet zo opgevallen overigens. De composities zijn goed en de eerste foto vind ik heel mooi. Natuurlijk wil je perfectie/moet het altijd beter en kan het soms ook beter, dat dat niet altijd lukt hoort erbij (schreef ik gisteren niet ook al zoiets...). Ik heb dit jaar ook paddenstielen gefotografeerd en ik ben er echt niet tevreden over, vind het een erg lastig onderwerp en zit verschrikkelijk te klungelen met m'n macrolens. Jij brengt het er echt veel beter van af, Joke. Lekker doorgaan, jij weet ook dat het een kwestie van vaak doen, alles uitproberen en doorzettingsvermogen is. Je kunt het!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Werkelijk prachtig Joke!
    Stuk voor stuk prachtig in beeld gebracht... hele mooie composities, kleuren en scherpte en ja, die namen... dat vind ik ook altijd verschrikkelijk moeilijk en er gaat dan zoveel tijd inzitten maar het is ook wel weer zeer leuk. Ik heb echt genoten, Joke!
    Fijn weekend en lieve groetjes, Anna ❀

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je ne comprends pas le texte, mais les images sont très très belles :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bijzonder mooi ook van de aparte sfeer !!

    En ik geniet van je verslag erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou je bent er prima in geslaagd om een prachtig paddenstoelenblog te maken. Mooie foto's en nummer 1 vind ik ook nummer 1! Heel sfeervol.
    Bij foto 3, 4 en 10 gaat het om (geschubde) inktzwammen.
    Fijn weekend, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Liebe Joke,

    ist es nicht allerliebst, wie sie dastehen? Wie kleine Männchen. Die Perspektiven, die du für deine Aufnahmen gewählt hast, gefallen mir wieder ausgesprochen gut. Das richtige Licht, glitzernde Tautropfen im Gras und die Harmonie der Farben. Deine Fotos sind ein Genuss für mein Wald-Auge ;-)

    Ein lieber Gruß zu dir
    von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hij mag er zijn hoor je paddenstoelenblog! Ik begrijp dat het heel wat voeten in aarde heeft gehad om hem te maken, maar hier kun je mee voor de dag komen.
    Knap werk wat je hier laat zien en met zorg je composities bepaald.
    Voor mij is foto 10 de topper, mooi scherp, prachtige compositie met de zwammen en de eikenblaadjes en subtiel de werking van de dauwdruppels in de omgeving, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige foto's. De sfeer die het oproept vind ik heel bijzonder. Kan ik nog van leren!
    Groet, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke,

    ik vind het echt een schitterende serie!
    Vooral de eerste is een geweldige plaat. Mooie compositie en daar ben ik best wel beetje jaloers op hihi.... 7 en 8 en de laatste zijn ook werkelijk heel erg mooi.
    Compliment meis, je gaat echt goed :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Grappig om te lezen dat je eerste fotosessie niet 100% naar je zin was, want juist die eerste helft van de foto's zijn voor mij de mooiste!
    Ruis zie ik niet, en je hebt zo mooi gebruik gemaakt van je lage standpunt en het tegenlicht, hier houd ik van, dit effect heeft voor mij echt een meerwaarde voor je foto's.
    Ik begrijp dat dit je eerste paddenstoelenserie is, en ik geef je hiervoor welgemeende complimenten! Composities waar je over hebt nagedacht, mooie rustige achtergronden, hieruit spreekt je ervaring in het fotograferen.
    Voor wat betreft je vermeende ruis: wanneer je een rijstzak oid gebruikt, kan de iso naar beneden, want dan zijn lange sluitertijden geen probleem.
    We gaan vast meer moois zien :-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Erg mooi Joke je heb het goed vast gelegd lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ben het wel een beetje met Loes eens Joke
    een beetje ruis mag, je composities zijn fantastisch...
    Ik heb dat ook vaak, de eerst keer vind ik waardeloos en dan moet weer eens over. de 2de X gaat het toch vaak wat beter...
    en toch...toch zijn de eersten dan toch zo slecht nog niet...
    Je hebt weer wat geleerd...en zo worden we steeds beter toch, als we maar kritisch naar ons eigen werk willen kijken..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hai Joke,

    Nou, je mag hier best content mee zijn hoor.
    De eerste foto's, en dan vooral de tweede, vind ik toch het mooist.
    De ruis is zeker niet storend aanwezig en juist door het mindere licht, heb je geen last van schitteringen.
    Lekkere serie hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Joke je mag best trots zijn op jezelf, een prachtige serie.
    Je 1e foto lijkt zo uit een sprookje te komen. En je 1e foto van de 2e serie is ook geweldig mooi met dat prachtige licht.
    Ik heb er van genoten !!
    Fijne zondag.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  29. How did I miss this one, they are beautiful, sorry Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat opvalt zijn de prima compo's waaruit elke foto bestaat. Daarnaast mooie herfsttinten van een prima paddoreeks van de bovenste plank...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Many thanks Joke!
    Too bad you didn't follow up with watercolor.
    We should have several lives to accomplish all the things we wish to do!
    And no, I don't have time to get back to drawing and painting since photography takes up so much of it...
    Maybe one day again!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Joke, voor de eerste keer Paddenstoelen gefotografeerd en dan met zulke mooie foto`s voor de dag komen!
    Schitterend gedaan meis, mijn complimenten.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Die ruis is wel weg te werken - maar die bovenste foto is in elk geval het mooiste. Vind ik dan he.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Truly, truly beautiful series.
    Great work.
    From Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wonderful series with a unique and wet perspective. Revealing a different world from the ground up!!!

    Bravo!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Je paddenstoelenmissie is meer dan geslaagd Joke, de eerste vind ik de mooiste, maar ook de eerste van de geschubde inktzwam mag er zijn.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Les photos merveilleuses ... Je Pense Que DANS Une vie antérieure j'étais un champignon! Je sais Immédiatement et pénétrant in a quel bois saisissez les champignons may pousser ... ILS me parlent et m'attirent à la foie ...!
    J'en parle l'DANS another Entre les publications de couteau:
    http://martinealison.blogspot.fr/2012_10_11_archive.html
    merci a Noushka Avoir fel de nous votre Connaître Blog danse Lequel J'ai eu beaucoup de plaisir à me prom énergie.
    je reviendrai Vous voir.
    gros bisous

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik weet niet waar je het over hebt met die ruis, ik vind ook de eerste foto's prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wonderful collection of mushrooms. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Joke,
    Prachtige paddenstoelen serie, de eerste vind ik meteen de mooiste, maar ook de andere foto's heb je heel mooi gedaan hoor, laag standpunt , rustige achtergrond en ja het ruismonster...jij hebt ook een Lumix DMC FZ-nogwat (ik heb 45 maar jij hebt volgens mij een latere versie) die geven gewoon snel ruis bij hogere ISO. Ik ga niet meer boven de 400, is soms lastig als het te donker is, maar dan maak ik vaak de foto maar niet en zoek een plek op met meer licht of ga op pad als er genoeg licht is.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  41. J'arrive de chez Noushka, et je ne suis pas déçue. magnifique série très artistique. Bravo et bonne soirée

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Bonsoir,

    Très très belle série, des photos très artistiques pour un sujet qui parait au premier abord anodin.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Saw your comment on Daniel's blog, and I though you might be Dutch:) Came to the US in the 80ties, so my English is faster now.
    Beautiful captures! Love the inktzwam!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat staan ze er helder en mooi op je kunt ze zo in een natuurboek publiceren Ik heb er in ieder geval weer van geleerd.
    Dank je Joke voor je complimenten, ik hoop dat ik van de winter weer wat meer tijd heb voor mijn medebloggers.
    Groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Je laat een mooie serie zien, mijn favo's zijn de 1e en de 4e!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hello my favourite "columnist"!!
    Here is my answer to your question:
    First, many thanks Joke for your wise comment:
    my knowledge about architecture is quite basic, but I don't think it has anything to do with gothic or roman.
    Toulouse and the south-west of France have been a "welcoming land" - "terre d'acceuil" for eons and I am not sure there is a specific style in its architecture except for the "toulousaine" houses that have always been built in pink bricks originally.
    Doesn't help much, does it?!!
    I also agree with you on this point: one tends to forget about things learnt a long time ago, since our mind focusses on different interests as we grow older!
    Cheers dear friend, enjoy your afternoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Greetings from Montreal, Canada. Your photos are gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. These are cracking macro shots, how do you light them.. ring flash ? love your header photo too.


    peter

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ha Joke, Wat een mooie serie van de paddenstoelen. De eerste 2 vind ik gelijk erg mooi met die zachte achtergrond en en de bovenste heeft prachtig licht. Degene met die mooie dauwdruppeltjes vind ik helemaal geweldig vooral de 2e foto van de geschubde inktzwam. Mooie serie. groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.