maandag 21 april 2014

Tussen werkelijkheid en sfeer


An English version after the second picture

Een week geleden................

Als ik wakker word zie ik dat de nachtvorst nog snel een dun wit laagje over de weilanden heeft uitgespreid. Dit onverwachte teken van Koning Winter is een verrassing, want de warmte van de laatste dagen heeft ons de winter al lang laten vergeten. Als ik buiten kom is het nog koud. Slaperig slaat een kerkklok in de verte zijn slagen. Verder niets dan stilte. Het landschap ligt er onberoerd bij in afwachting van het op gang komen van de dag.

Aan de grassprieten hangen grote druppels die doen vermoeden dat de temperatuur inmiddels iets gestegen is. Natte vliegen en lieveheersbeestjes klemmen zich stevig vast aan de stengels, wachtend op de eerste zonnestralen. Zacht lila bedauwde Pinksterbloemen staan roerloos verstopt tussen het gras. De dauw geeft ze iets feestelijks. Een onbedwingbare neiging om dit moois met mijn camera te vangen maakt zich van me meester. Maar opnieuw merk ik hoe moeilijk het is om “sfeer” te fotograferen.

Na een paar uur is er niets meer van de koude start te merken en ik besluit nog even naar de Bosanemoontjes en Kievitsbloemen in de heemtuin te gaan. Ze beginnen al minder mooi te worden. Hoewel ik uiteindelijk best tevreden ben met het fotografisch resultaat is er toch altijd weer die nieuwsgierigheid om te zien of het nog beter, anders en mooier kan met mijn camera. Voor volgend jaar ligt mijn uitdaging dus al weer klaar.


Pinksterbloem/ Cuckoo flower  (Cardamine pratensis)



Between reality and atmosphere

A week ago................

When I wake up I see that the nightly frost has spread a thin white layer over the meadows. This unexpected sign of King Winter is a surprise, because the warmth of the last few days has made us forget the winter. When I leave the house it’s cold outside. In the distance I hear the sleepy strikes of a church bell. Nothing else. Only a peaceful silence. The landscape is still untouched and awaiting the beginning of the day.

On the blades of grass are large drops, suggesting that the temperature already has been slightly risen. Wet flies and ladybugs clamp tight to the stems, waiting for the sun's first rays. Soft lilac dewy Cuckoo flowers stand motionless hidden in the grass. The dew decorates them with a festive touch. An irresistible urge to capture this beauty with my camera takes possession of me. But again, I realize how difficult it is to photograph "atmosphere".

After a few hours, there is nothing left of the cold start and I decide to return to the Wood Anemones and Snake's Heads in the local botanical garden. They are almost overblown. Although I 'm at the end pretty happy with the photographic results I am always curious to figure out if I can do better with my camera. A new challenge for next year!




Op deze en de volgende 4 foto's de Pinksterbloem (Cardamine pratensis). Het plantje houdt van natte, kleffe en arme grond. Helaas komen de bloemen steeds minder voor. Door bemaling en (over)bemesting van de weilanden voldoen die niet meer aan de behoefte van de Pinksterbloem.



De bloem bloeit meestal rond Pasen en niet met Pinksteren. Haar naam dankt zij waarschijnlijk aan het feit dat in de zeventiende en achttiende eeuw de winters in Nederland langer en kouder waren waardoor de Pinksterbloem vermoedelijk in die tijd wel vaak rondom Pinksteren bloeide. 



Het is een slimme plant. Omdat de zaden in te natte grond niet kunnen ontkiemen heeft de plant daar iets op gevonden. Net als bij vetplanten kunnen de deelblaadjes wortels vormen, die -zodra ze op de grond vallen- verder groeien als zelfstandige plant. Al aan de plant vormen de blaadjes wortels. 



De bloemen zijn lila, roze of wit. Het is nog steeds niet duidelijk of de kleur kenmerkend is voor verschillende ondersoorten of dat die afhankelijk is van de grondsoort, de hoeveelheid vocht in de bodem of de lichtintensiteit gedurende de dag. 




Bosanemoon/Wood Anemone (Anemone nemorosa)

Bosanemoon/Wood Anemone (Anemone nemorosa)

Bosanemoon/Wood Anemone (Anemone nemorosa)


Kievitsbloem/Snake's Head (Fritillaria meleagris)

Kievitsbloem/Snake's Head (Fritillaria meleagris)
Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


Allemaal bedankt voor de grote hoeveelheid reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "100!". De foto van de wilde vrouwtjes eend was het meest favoriet.

Natuurlijk kom ik op jullie blogs ook naar jullie foto's kijken. Ik merk alleen dat mijn reacties op WordPress, Punt etc. regelmatig in jullie Spambox terecht komen. Dus mocht je niets van mij horen, kijk daar dan even.

Thanks to all my friends abroad for your enormous amounts of spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. Most favorite was the photo of the female Mallard. I hope we will keep in touch. Of course I will visit you on your own blog.


Groetjes/Greetings from the Netherlands, Joke



47 opmerkingen:

  1. Przepiekne ,delikatne .Mnie zachwyciła fotka nr.2 .Pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve Joke
    Geweldig, delicate en gevoelige beelden.
    Ik hou van je stijl!
    Liefde,
    Jette Majken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Joke,
    Je hebt echt wel heel mooi de sfeer in woord (prachtig) en in beeld (prachtig) overgebracht hoor!!
    Ik heb genoten van deze mooie bloemen. Wat is de Pinksterbloem toch prachtig. Dat zie je vooral als je deze opnames ziet. Zo teer en bijzonder van vorm. De Kievitsbloem ook al zo mooi. Ze willen het maar niet doen in mijn tuin. De Bosanemoontjes met vlieg/motje vind ik vooral mooi!
    groetjes en bedankt voor je reactie op mijn blog en header. Jouw header maakt me ook blij!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige sfeer Joke, de koude rillingen lopen over mijn rug.
    Ik voel de inspiratie, misschien volgend jaar voor mij ook een nieuwe uitdaging?!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zoals jij fotografeert je weet haarfijn de juiste snaar te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De foto's zijn werkelijk heel sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie sfeerplaatjes van deze voorjaarsbloeiers, die dauwdruppels op de pinksterbloem voegen wel wat toe, ik vind dat altijd erg mooi. En die kievtisbloem, ook prachtig gefotografeerd, fijne zachte tinten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Joke,
    Wat een ontzettende mooie foto's!! Schitterend zo met die druppeltjes en de fantastische kleuren van deze bloemen. Vooral met die lila kleuren vind ik heel erg mooi, zoals foto 6, 8 en 9.
    Een fantastische reeks Joke, SUPER!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt de sfeer toch aardig weten te vangen als ik dit zo bekijk Joke. Echt heel mooi, vooral de foto's
    2-6-9-10 en 11, die zijn bij mij favoriet.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Magnifico trabajo por cantidad y por calidad, la imagen donde sale el insecto que por aqui llamamos mariquita es una delicia, enhorabuena un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Your photos are pure magic, Joke!! Incredibly beautiful and impressive photography skills.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Joke,
    zo teer en lieflijk, maar toch ook fris en sprankelend - je pinksterbloem op foto 6, versierd met lichtbolletjes, fascineert me. Ik wil daar steeds weer naar kijken. Misschien voel ik er heel iets anders bij dan jij wilde overbrengen, want "sfeer" heeft veel te maken met ervaren en voelen, maar voor mij heeft deze foto iets bijzonders.
    De rest van het blog is ook heel mooi - lieveheersbeestje tussen de dauwdruppels - super.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie Joke. Ik ga helemaal voor de sfeer, die is super.
    En omdat de foto's dat ook zijn, is het een dubbelslag!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Muy buenas y con buenos detalles, los macros con los insectos estupendas, muy buena definición en la mariquita.

    Saludos..

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Joke,
    Je hebt het sfeertje weer heel mooi te pakken, vooral je zachte kleuren vind ik zo ontzettend mooi.
    De foto die er voor mij bovenuit springt is de 6e: prachtig licht, mooie compositie en de dauwdruppeltjes maken het helemaal af.
    Het lieveheersbeestje is ook een toppertje!

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello Joke,
    Very beautiful pictures of those wild flowers!
    You really know how to enhance their beauty through your lens!
    You manage good field of depth, much better than me with the 150mm macro!!
    I have never seen this color of Anemone around here, it is precious!
    I see you found the gorgeous Fritillary too, it was my first for this species this spring!
    Well done dear friend,
    Keep well!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Joke, wat een mooie foto's en een prachtige beschrijving heb je deze keer weer, en heel leerzaam ook. Dit is echt genieten.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het lezen van je verhaal bij deze prachtige foto's is op zich al een genoegen Joke, je hebt de sfeer heel fraai in deze opnamen weergegeven, top klasse hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige serie van deze mooie bloemen Joke.
    Geweldig vind ik foto 2, die kan zo in een boek over bloemen en beestjes.
    Ook foto 5 en 6 zijn super zo met de dauwdruppels.
    Kortom een blog waarvan je echt kan genieten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Une superbe douceur dans ces photos !
    Merci, bisous et bonne semaine Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Como los traductores no funcionan bien, simplemente diré una cosa: Excelentes.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een schitterende serie, prachtig die tere kleuren en die dauwdruppels. De mooiste foto's vind ik echter die van de Anemoontjes, geweldig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke.

    Super zeg zoals je dit met prachtige foto's laat zien.
    De vroege ochtend met de dauw en druppels er nog op.
    Prachtig om dit te zien.
    Super foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Im Morgentau entstehen die schönsten Fotos. Es wimmelt nur so von Motiven und faszinierenden Bildern, wie man an deinen feinen Fotos sehen kann, liebe Joke. Für den Fotogaf ist es hart, denn es ist kalt, aber es lohnt sich, solche Momente festzuhalten.

    Ein lieber Gruß
    von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie sfeervolle macro's waarbij de insecten en de druppeltjes een belangrijke toegevoegde waarde hebben.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Joke,
    ik vind het geweldig ik kan er zo in weg dromen.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Joke,

    Jij tovert de sfeer zo op mijn beeldscherm, prachtig beschreven en uitgebeeld. De ochtenddauw met het Lieveheersbeestje en daarna de pinksterbloemen, echt heel mooi. Gelukkig zie ik ze hier rondom toch wel veel staan en ik vind het ook altijd zo'n heerlijk vrolijk gezicht. Als kind plukten we ze.
    De Bosanemoonfoto's zijn ook zo mooi, het zachtgeel op de achtergrond past er erg goed bij. Je blijft toch een echte bloemenvrouw, klasse!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Esas gotas en las primeras imagenes....Preciosas!!! Buen trabajo,Joke.
    Un saludo desde Catalunya.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ben helemaal weg van de foto met het lieveheersbeestje: wat knap gedaan!
    Ik blijf maar oefenen maar als ik die foto's van jou zie denk ik: heeft het wel zin, dit krijg ik nooit voor elkaar! Maar ik wil het zo graag leren dus.....blijven oefenen hè.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Nou je hebt het sfeertje wel heel mooi verwoord hoor en je foto's mogen er zijn.
    Prachtige zachte opnamen heb je weten te maken, je foto's zijn altijd zo mooi
    in harmonie, het straalt er van af dat ze met zorg zijn gemaakt.
    Een inspirerend blog waar ik met genoegen naar heb gekeken en waar ik geen
    absolute favoriet bij heb.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hi Joke! Grote shooting. Uw foto's zijn prachtig - ze lijken op foto's uit een sprookje! FANTASTISCH!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zo mooi gefotografeerd, Joke!
    Werkelijk een pracht van een bloemen serie... en heel sfeervol!
    Lieve groetjes, Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lovely pictures!!!.. Perfectly photographed.. Congrats..

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Que bonitas todas y esa con esas gotas de rocio.
    Un saludo

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige foto' s Jokelieve groetjes Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Joke,
    waat weer een fijn blog! Mooi verwoord met passende (Joke) foto's
    Je hebt echt je eigen stijl qua fotografie ontwikkeld. Compliment.
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wow dit is mooi Joke, jaloersmakende foto's heb je geplaatst.
    Prachtige kleuren / sfeertje, mijn complimenten hier voor.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Nice flowers. I like the little lady bug.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoi Joke,

    echt weer een hele mooie en sfeervolle serie.
    Mooie pastelkleurtjes en mooie composities.
    Ook je bijschrift is weer super :-)
    Ik vind foto 2, 6, 8 en 10 echt heel erg mooi!
    Dit is dan ook gewoon genieten :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Joke,

    Prachtig zacht geschilderd en van uitzonderlijke schoonheid zijn deze bloemen. Het begint al met de eerste foto, heerlijke zachte achtergrond met diffuse dauwdruppels. De tweede foto, prachtig scherp en ook een hele mooie compositie, maar die hier, vind ik, tussen de zachte bloemen een klein beetje uit de toon valt. Foto nr. 6 met de dauwdruppels en nr. 7 met de vervaagde waterdruppels als lampjes....schitterend. Een leuke bonus bij foto nr.8 en nr. 10 weer een hele fijne compositie. En wie wil er nou niet een kievitsbloem fotograferen vooral zoals jij de eerste gefotografeerd hebt. Al met al een prachtige serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Preciosas imágenes... Un saludo desde Murcia....

    BeantwoordenVerwijderen
  42. How did I miss this one. It's fantastic, the flowers with dew drops on them, superb photos Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hai Joke,

    Ooooh, wat heb je jezelf overtroffen met een aantal beelden.
    Nummer 2 is echt werelds. Prachtig die lijnen in de foto en dan dat rood dat zo mooi contrast geeft. Verder zijn voor mij nummers 9 en 10 beelden die er uit knallen. Erg knap gemaakte kunstwerkjes. Ieder keer sta ik toch weer versteld wat jij uit een toch wat beperkte camera weet te toveren. Groot compliment.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Goedemorgen Joke,
    Och wat heb je mooie foto's gemaakt. Echt schitterend om te zien. De laatste paar foto's heb ik nooit gezien. Heel apart Joke. Wij hebben ander website genomen. Ik hoop dat je keertje gaat kijken. Alleen als je tijd voor hebt. Sorry! Je bent altijd zo lief voor mij.
    Zie linkje eronder.

    http://www.onseigenplekje.nl/

    Fijne weekend gewenst.

    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Het is goed Joke gekomen. Je stond op onze wachtend. Nu is in orde gekomen.
    Nog bedankt.
    Lekker genieten Joke.
    Groetjes Jacqueline.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Bonjour Joke,

    De magnifiques photographies avec à chaque fois une très belle lumière dans l'arrière-plan. Les gouttes d'eau apportent une ambiance féerique. J'adore les photographies des anémones - c'est superbe -

    Bonne journée

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.