woensdag 2 juli 2014

Bijen ....... eh..... hommels



An English version between the pictures


Vorig jaar was ik al eens begonnen om een mooie serie van bijen te maken. In mijn tuin heb ik inmiddels veel bijen- en vlinderplanten staan. Ze worden druk bezocht en het moest dus niet zo moeilijk zijn om een mooie serie te maken. Maar wat zijn die beestjes snel. Ondertussen verdiepte ik me in de verschillende soorten die ik zag rondvliegen. Nadat ik nog eens goed gekeken en gezocht had bleken mijn “bijen” allemaal “hommels” te zijn. Echte bijen zag ik nergens.


Akkerhommel (Bombus pascuorum)
Bumble bees and bees

Last year I already started to shoot a series of the bees in my garden. In the meantime I have planted a lot of plants that bees and butterflies love. Especially the Lavender is very popular at this moment and so I was convinced that it should not be too difficult to shoot a nice series. But I was wrong. They move so quickly that shooting is almost impossible. Meanwhile, I studied the different types that I saw flying around. After I had looked thoroughly all my "bees" turned out to be "bumblebees". There were no real bees at all.


Gewone aardhommel (Bombus terrestris)

Om meer over bijen te weten te komen besloot ik me aan te melden voor een mini-bijencursus bij het IVN en zo ging ik een paar weken geleden naar de bijeenkomst. Aansluitend aan het theorie gedeelte volgde een bezoek aan de bijenkast (achter glas). Wat een interessante wereld!

To learn more about bees I decided to sign up for a mini-course about bees and so I went a few weeks ago to a course organized by a local Society for Protection of Nature. Following to the theory section we visited the bee hives (behind glass). What an interesting world!


Gewone aardhommel (Bombus terrestris)

Op de terugweg bekeek ik de wereld met andere ogen. De uitgestrekte aan elkaar grenzende weilanden, maïs- en korenvelden hebben niets te bieden aan een bij, die op zoek is naar nectar en stuifmeel. De bij-vriendelijke klaprozen en korenbloemen, die vroeger overal in de korenvelden stonden, zijn door onkruidbestrijding verdwenen.

On my way back home I looked at the world with different eyes. The huge adjacent meadows, corn and wheat fields have nothing to offer to a bee that is looking for nectar and pollen. The bee-friendly poppies and cornflowers, that stood in the past in the cornfields, are gone due to weed control.




Akkerranden met wilde bloemen helpen de bij alleen aan voedsel als de kast (of het nest) binnen een straal van 4 km te vinden is. Vaak zijn die randen te klein om een bijenvolk te voeden en werken ze pas als meerdere landbouwers samen een lint van randen inzaaien. Maar aangezien de subsidie daarvoor voor de landbouwers is ingetrokken worden de randen in mijn omgeving nu veel minder ingezaaid. Zo jammer.

Narrow strips on de edges of the fields with sown wildflowers will only help the bees when the hives (or nests) stand within a radius of 4 km. These flower strips are often too small to feed a whole colony and they are only a help when all farmers sow together a kind of flower ribbon along their fields. But since the subsidy for the sowing of wildflowers has been withdrawn, less farmers sow them now. Such a shame!




Dat het slecht gaat met de bijenstand in Nederland is geen nieuws natuurlijk. Niet alleen door pesticiden en gebrek aan voedsel, maar ook door de aantasting van de Varroamijt, die hele volken doodt. Een te lang verhaal voor dit blog.

That the bee population is not doing well in the Netherlands is no news of course. Not only by pesticides and a lack of food, but also by the increasing numbers of the Varroa destructor that kills whole bee colonies. A too long story for this post.


Gewone aardhommel (Bombus terrestris)

Voorlopig heb ik alleen hommels gefotografeerd, maar ik ga nog op zoek naar bijen. Binnenkort doe ik een mini-imkercursus, waarbij je na de theorie ook echt “in het pak” gaat. Reuze spannend. Wordt vervolgd!

For now I only photographed bumblebees, but I'm still looking for bees. Soon I will do a mini beekeeper course, where I will really go "in the suit" after the theory. Very exciting. To be continued!


Akkerhommel (Bombus pascuorum)

Akkerhommel (Bombus pascuorum)

Gewone aardhommel (Bombus terrestris)
Foto's zijn vergroot mooier. Klik erop. Enlarged the photos are even more beautiful. Click on the pic.


Allemaal bedankt voor jullie reacties op mijn vorige blog. Ik heb een aantal weken niet gepubliceerd door problemen met Blogger. Als ik jullie blogs wil bekijken duurt het laden daarvan zo lang dat ik wel koffie kan gaan maken. Als ik vervolgens wil reageren begint die narigheid opnieuw. Zo gaat de lol eraf. Voordat ik 5 blogs bekeken heb is de halve dag voorbij. Ik kom dus wel terug maar eerst moeten deze problemen opgelost zijn. In de tussentijd probeer ik jullie blogs te bezoeken.

Thank you all for your comments on my previous post. A few weeks I have not published due to problems with Blogger. When I want to watch your posts loading takes so long that I can make coffee in between. Responding takes a long time again. Watching 5 posts takes half a day. So I'll be back, but first these problems must be solved. In the meantime, I try to visit your blogs.


Groetjes, Greetings from the Netherlands, Joke


51 opmerkingen:

  1. Hoi Joke,
    eindelijk kan ik weer eens reageren..
    ik vind je foto's prachtig echt genieten.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's van de hommels Joke.
    Wat de bijen betreft moeten ze ook veel meer wilde bloemen laten groeien.
    Hier in het park stonden er vroeger veel meer en had ik ook veel meer bijen in de tuin.
    Tegenwoordig maaien ze alles weg voor het maar de kans krijgt om te groeien.
    Snap er ook niks van, ze weten toch dat de bijen heel belangrijk zijn in de natuur.
    Ik heb genoten van je foto's, zoooooooooo mooi !!!!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Muy buenas macros de abejorros y flores. Un saludo,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De bijen staan er geweldig op ,maar je akkerranden met de korenbloemen oh wat zijn die mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Magnifico trabajo el que has relaizado con las abejas y las flores como protagonistas, los desenfoques como en todos tus macros, excelentes, saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel interessant wat je ons komt te vertellen. Ook in BE zijn er problemen met de bijenpopulatie. Wat ben jij een bezige bij, al die cursussen... Het zijn weer prachtige foto's waar we mogen van genieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Joke.

    Prachtig zoals je ze op de foto hebt kunnen zetten.
    Mooi ook het stukje met zoveel bloemen bij elkaar.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Joke, geweldige serie van de bloemen en de hommels.
    Heel mooi zo op de lavendel.

    Ze moeten veel meer natuurlijke akkerranden maken, ze snapper er niets van, als de bij uitsterft is er voor de mens ook geen voedsel meer.
    Maar we kunnen ons er wel druk om maken, het helpt niets er wordt nog meer weg bezuinigd dus wat is het volgende wat er verdwijnt.
    De pesticiden moet verboden worden.

    Heel vervelend dat je problemen met blogger hebt, zo is het inderdaad niet leuk meer als je zo lang moet wachten tot een blog is geladen, sterkte er mee, ik hoop dat het probleem snel is opgelost.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gosh, I'm very sorry that Blogger has given you such problems. How annoying. I hope it resolves soon. In the meantime, your photos are gorgeous!! Well done.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Joke,
    Heel toevallig vind ik de eerste en de laatste foto het mooist. Maar de andere hommeltjes zijn ook prachtig. Geweldig dat je zo'n cursus doet en heel stoer dat je het pak in gaat!! Ik ben benieuwd.
    Laten we hopen dat het toch nog goed komt met de bijen in NL. Hele leuke blog.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Joke,
    wat vervelend en raar, dat Blokker zo tergend traag reageert bij jou. Ik heb het wel eens dat hij de foto's van een blog heel moeizaam laadt, maar dan stop ik en doorgaans lukt het een volgende keer weer wel. Maar zoals jij dit nu vertelt, is er echt geen lol meer aan. Hopelijk kan dat toch goed verholpen worden.

    Ondertussen laat je wel weer beeldschone foto's zien. En wat een bijzonder initiatief: een bijen- en imkercursus. jij doet zaken ook niet half ;-)

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Those photos of the field edge are fantastic Joke.

    peter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello Joke!
    WOW, you will soon become a beekeeper then!
    Yes I agree, taking picture of bees or bumbles bees is quite difficult and demands a lot of practice!
    Anyhow you managed beautiful photos here and the mixed flowers are truly gorgeous!
    Many should follow your example and learn more about nature's cycles and about bees!
    Congratulations, keep well!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke blog Joke, met al je hommels!!
    Maar je veldboeket vind ik ook heel erg mooi... :-))
    Lieve geniet groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een prachtige serie foto's van de "Hommels" Joke, ik heb ook altijd moeite om de soorten uit elkaar te houden hoor. Van zo'n veld met wilde bloemen, kan je echt vrolijk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtserie over de Hommel. De foto's met de lavendel en daardoor de zachtlila achtergrond vind ik het allermooist!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha wat leuk dat jij je zo serieus in de bijenwereld aan het verdiepen bent. Zeer nuttige dieren waarvan het belang nog steeds te veel onderbelicht is. Grappig dat jouw "bijen" allemaal hommels bleken te zijn maar dat zal met jouw nieuw opgedane kennis vast veranderen.
    Prachtige opnamen heb je gemaakt van de hommels en de bloemen, echt genieten!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hello Joke!:) So sorry you are having Google problems, hope it gets sorted out soon.The picture of the wild flowers is breathtaking, and you have done a wonderful job of photographing bees, one of the most difficult subjects to choose, seeing as they are always on the move. Thanks for sharing your recently learnt knowledge about bees. and enjoy your course.

    Take care and don't get stung!:))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ze staan er mooi scherp op..de hommels. Was mij ook opgevallen dat dit jaar minder akkerranden zijn ingezaaid. Toch zonde dat zo'n biotoopsoort nu helemaal lijkt te verdwijnen.
    gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De kleuren van de lavendel vind ik prachtig. De hommels staan er erg goed op!
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha Joke, wat een fraaie en boeiende serie, vooral de weide bloemen prachtig gekleurd.
    Gr Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Joke,
    Dit is een hele bijzondere editie geworden. Niet alleen vind ik de foto's heel mooi, ook de tekst spreekt mij aan. Dat de bijen enorm kwetsbaar zijn, vooral voor moderne insecticiden, is inmiddels bekend. Het betekent nog steeds niet dat daar voldoende begrip voor is. De commerciële belangen zijn blijkbaar te groot.
    Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe ervaringen. Je kan ons ongetwijfeld nog van alles leren.
    Overigens, je weet nu ongetwijfeld ook dat er nogal wat soorten hommels zijn i.p.v. slechts één soort zoals velen denken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke,

    Heel interessant zo'n bijenverhaal, leuk ook dat je je erin verdiept door er een cursus voor gaan te volgen. Las overigens vandaag dat bijensterfte ook zou optreden omdat imkers bijen selecteren die geen hars mee in de kast brengen om te voorkomen dat de bijenkasten plakkerig worden. De bijen zouden hars mee naar binnen nemen om hun larven te beschermen tegen parasieten, biologische zelfmedicatie dus.
    Ben benieuwd naar je bijen straks, maar deze hommels mogen er ook best zijn hoor. Mijn ervaring is dat het lastig is om ze in een mooie positie te fotograferen, ze draaien continue rond op een bloem.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ohhhhhhh Joke wat weer een prachtige serie van jou die hier bekent staat als de Bloemen Koningin hahahahahaha!!
    Ik heb genoten !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Une superbe prairie fleurie où les bourdons s'en donnent à coeur joie !!!
    Merci et bonne journée Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Muy bien logrados esos macros, que bien se te dan, la amapola una delicia.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Joke,

    hwele mooie serie van de hommels en dan vooral foto 3 en de laatste 3 met de mooie paarse zachtergrond. Ik las dat je problemen had (en hebt) met blogger maar doet de rest van je pc het dan wel goed. Soms ligt het aan de snelheid en soms aan de pc. Misschien moet je een keer een speedtest uitvoeren.

    Van dit blog heb ik in ieder geval genoten :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Helma. Goed gedacht! Die speedtest heb ik al een paar maal gedaan. Het probleem is alleen niet de test, maar het oplossen van de problemen die uit de test tevoorschijn komen. Daar wordt nu aan gewerkt. Dus binnenkort hoop ik dat alles weer goed werkt. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  28. Wat een prachtige post weer Joke.
    Iedere keer wanneer ik op je blog kom geniet ik van de mooie natuur.
    Groetjes,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Joke,
    Prachtige foto's!!
    Schitterend zo met die lila kleuren. Foto 8 en 9 vind ik echt super mooi. Mooi hoe die haartjes van die hommel te zien zijn, maar ook de vleugels heb je daar erg mooi in beeld.
    Die beestjes hebben het maar druk met al die bloemen momenteel.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh yes, beautiful bees, I love numbers 3, 8 and 9, they are superb. Love them all Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Joke, dit is weer een fraaie serie van jouw hand met ook nog eens nuttige informatie, en wat goed dat je je verder gaat verdiepen in het leven van de bijen.
    De foto's van de akkerbloemen spreken mij zeer aan door de frisse kleuren, en van de hommels op de lavendel vind ik 7 en 8 de mooiste omdat daar de hommel net wat meer scherpte heeft. Knap werk overigens om die snelle insecten scherp te krijgen.

    Balen dat je Bloggerproblemen hebt/had. Dat lange laden heb ik een hele tijd terug eens gehad, als ik me goed herinner had dat toen met de firewall van mijn internetkastje te maken, toen ik de bescherming van hoog naar middel zette, was het euvel opgelost.

    Succes en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hai Joke,

    Wat mij vooral erg aanspreekt in deze serie foto's zijn de kleurencombinaties.
    Vooral de hommels op de paarse bloemen en dan ook nog een paarse achtergrond maken de platen helemaal compleet. Dat alles dan ook nog eens van een uitstekende scherpte is (wat min of meer normaal is van jouw hand) maakt de platen allen maar mooier.
    Superserie met nummer 9 als topper!!! Jammer dat je daar net niet die mooie paarse achtergrond hebt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Joke,
    wat een gaaf 'hommelblog'.
    Genieten hoor en ook weer een passend verhaal erbij.
    Groet,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow, Beautiful. I never manage to take Sharp Pictures of the insects. THey Always fly away to soon :-) Thanks for sharing and inspires me to try harder.
    M/

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Great pictures, observing nature gives us a lot of fun :) Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  36. WOW what a beautifully series! Fantastic, well done, Joke!
    It is very inspiring to enjoy your wonderful pictures!
     

    Hugs from Denmark,
    Dorthe

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtige foto's al zijn dit dan nog maar de hommels ;)
    Leuk dat je je zo verdiept in het bijenvolk en zelfs nog in het pak gaat.
    Veel plezier ermee.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Joke heel mooi gedaan hoor zitten weer pracht exemplaren bij lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Prachtige serie, vooral de hommeltjes in de paarse bloemen staan er super op, zo'n mooie scherptediepte. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Het maakt niet uit dat de bijen hommels zijn want je hebt ze heel mooi gefotografeerd! Je kunt de haartjes tellen. Wat stoer zo'n mini imkercursus, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.

    Fijn weekend,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Entschuldige, dass ich diesmal so spät vorbeikomme, liebe Joke. Aber im Sommer ist die Zeit etwas knapp für dieses schöne Hobby. Das wird dann wieder anders, wenn die Tage kürzer werden. Aber daran mag ich noch gar nicht denken.

    Du zeigst wieder ganz wundervolle, zauberhafte Fotos. Die Hummel mit den vollen Pollenhöschen ist ja wohl der Hammer. Wow, was für eine Schärfe und Brillianz. Du bist wirklich Meisterin der Macrofotografie. Und die herrlichen Wiesen ... ein Traum.

    Genieß den Sommer, hab eine schöne Zeit ... viele liebe Grüße von der Waldameise :)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Joke, your photos are stunning! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dank je voor het volgen van mijn blog...ik ga jou ook volgen, want je maakt echt prachtige foto's, je moet maar niet te goed naar mijn foto's kijken, wqnt ik doe maar een dotje op de automaatstand..heb het geduld niet om het allemaal wat beter uit te zoeken...en ja, het zijn hommels hier bij jou, die zijn toch ook leuk? en zeker zo nuttig als bijen hoor...wij hebben momenteel massa's dronken bijen, buurman imker zijn bijen zitten op onze afgevallen pruimen te drinken , en zijn gewoon dronken van het pruimensap...dus je zou hier foto's moeten komen maken , want ze blijven gewoon zitten op die pruimen..:) vorig jaar was dit ook zo met de wespen, maar die heb ik nu nog niet gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik was al een stukje op weg met mijn reactie en opeens
    was alles weg...dus nog maar even opnieuw!
    Leuk dat je een cursus bijenlogie hebt gedaan en het vervolg lijkt me nog spannender...
    en wat heb je er prachtige foto's van kunnen maken..
    op de 1 of andere manier heb ik hier geen geduld voor, ze zijn me veel te druk en bewegen me te veel..maar ik kan wel genieten van jou opnames..super hoor, wat een scherpte!!
    complimenten van mijn kant!!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat heb je mooie foto's gemaakt. Zo mooi om te genieten naar jou foto's bekijken. De ene foto met verschillende bloemen in weide is echt een plaatje. Hommels zo dichtbij fotograferen is heel mooi!
    Alvast fijne weekend.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Amazing! truley amazing images of these little bumblebees. The 6th images from the top where the bumblebee takes of from the flower is fantastic.

    Have a nice weekend,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.