vrijdag 16 november 2012

Here comes the sun ........(1)


Alhoewel de zon de dagen ervoor nog wel geprobeerd had om door het wolkendek heen te breken, lukte het haar niet echt. De polder leek te slapen onder een grijze deken, die alle geluiden dempte. Terwijl ik over smalle natte modderige wegen fietste leek de omgeving uitgestorven. Was ik alleen in de polder? Heel in de verte hoorde ik ganzen zachtjes met elkaar overleggen. Verder niets.... stilte....... De wat muffe gronderige lucht van omgeploegde akkers eiste bezitterig mijn aandacht op. Herfst in de polder. Ik genoot ondertussen van prachtige beelden wanneer de zon even tussen de wolken door probeerde te piepen. Was ik een bevoorrecht mens om hiervan te kúnnen genieten? Niet eens zo ver weg wist ik de jachtige wereld, maar even leek die geen deel uit te maken van mijn leven.





Deze en de volgende foto: de polder bij Aarlanderveen




De volgende dag was de grijze deken verdwenen. De niet echt uitbundige zonsopkomst kleurde het landschap met gulle hand in pastel tinten. Maar éénmaal door de wolken heen gebroken, schudde de zon de polder wakker uit die dagenlang durende grijze slaap. Op haar beurt toonde de polder haar niet langer verborgen schatten aan de oplettende voorbijganger. Luid gakkend verlieten de ganzen in grote groepen de velden op weg naar een nieuwe bestemming. Ondertussen nodigde de zon mij met al haar stralen uit om van die nieuwe zonovergoten herfstdag een feest te maken. De in feestkleding gestoken natuur wachtte ongeduldig op mij, klaar voor de fotoreportage die ik van haar maken zou.





Indische ganzen

Grote groepen ganzen bevolkten de afgemaaide maïsvelden. Het was een gemengd gezelschap. Grauwe ganzen, Nijlganzen (Alopochen aegyptiaca) en Indische of Streepkopganzen (Anser indicus) foerageerden gezamenlijk.


Op de voorgrond een Nijlgans (links voor)

Grauwe ganzen


Kuifeend (Aythya fuligula). Vrouwtje

De laatste Madeliefjes (Bellis perennis) ..........


.......en Boterbloemen (Ranunculus) zijn nog bloeiend te vinden.

Wordt vervolgd.........  To be continued..............


Allemaal bedankt voor jullie reacties op mijn vorige blog "Koolmezen", ingelast als blogpauze tijdens een fotografisch dipje.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments on my last blog. Due to the grey and boring weather I suffered from a small photographic dip. But after a few days the sun came back and she invited me to take pictures again and to celebrate autumn. So I did. You can see the first results above. I hope we keep in touch and of course I will visit you on your own blog.

Groetjes/Greetings, Joke

45 opmerkingen:

  1. Hoi Joke

    Heerlijke beschijvingen van jou gevoel in de stille polder, daarbij een stel prachtige foto's maken het tot een mooi geheel.....mijn complimentjes hiervoor.

    Ik kan haast niet wachten tot het vervolg komt.....ben erg benieuwd.

    Ik wens je een heel fijn weekend toe.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joke...

    volgens mij heb je de mist hierheen gestuurd..
    ik wilde gisteren even met de camera op pad, de zon stond op doorbreken, heb 1 foto gemaakt met het zonnetje op de achtergrond en toen was het weg, alleen nog mist..vandaag is de mist zowat opgelost, maar erg triest weer, nodigt niet echt uit om op pad te gaan,
    geniet ik wel van jou opnames, mooi zo in de polder, en idd daar is het stil...
    Wat een mooie blog, met de opnames in de mist,
    kijk als het zonnetje achter de mist zit wil het prima, maar als de zon er niet bij is krijg je echt sombere opname..jou ganzen zijn ook mooi, evenals de laatste bloemetjes..
    nu weer wachten tot volgend voorjaar, voor we met bloemetjes aan de slag kunnen..
    nou ja maar hopen dat we een fotogenieke winter krijgen...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful photos with the fog. And the flower are so great.
    Wish you a nice weekend.
    From Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello Joke!
    You really have a beautiful environment where you live!
    I enjoy seeing the windmills since they are very rare around my place!
    The geese are magnificent, especially the Indische ganzen!
    I hope you have more sun than this, down here we can't complain!
    Cheers and keep well!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Joke je hebt het dipje glansrijk overleefd ,gelukkig maar dan kunnen wij weer met jou meefietsen.en het is weer de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi die eerste met dat waterig zonnetje erdoorheen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij weet van de mistige dagen nog mooie foto's te maken Joke.
    Ja als de zon dan de volgende dag toch doorbreekt, ziet er alles nog mooier uit, dat laat je wel zien hier.
    Prachtige foto's van de ganzen.
    Maar het allermooist vind ik nog de madeliefjes en het boterbloempje.
    Twee pracht foto's met mooie kleuren en scherpteverloop, helemaal TOP !!!!
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Joke,
    Je laat hier toch zien dat je met grijs weer toch ook leuke foto's kan maken. Mooie polderlandschappen, leuke ganzen foto's (grappig, drie soorten op 1 foto) en de bloemen, mooie scherptediepte...die zijn heel mooi, lijkt wel even voorjaar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk (die zon over) de polder, Joke. Gelukkig degene die beseft en ervaart.....
    Het leek of ik naast je fietste en samen met je genoot.

    Voor wat betreft de foto's springen de madeliefjes er voor mij uit. Omdat ze me nog zo'n heerlijk lentegevoel geven.

    Het lijkt me trouwens leuk om eens samen de polder in te gaan. Idee?

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ondanks het mistroostige weer heb je toch mooie foto's kunnen maken.
    De ganzen die gezamenlijk zo foerageren zijn wel heel erg leuk.
    Ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi joke,
    Je bent je fotografisch dipje al weer te boven volgens mij, want je opnames zijn weer magnifiek! Ik ben benieuwd naar het vervolg.....

    Groet en een fijn weekend,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige polderblog, ik hou wel van wat mist in deze tijd van
    het jaar. Ook je ganzen vind ik mooi en wat leuk dat je ook een groepje
    Indische ganzen er tussen hebt, zie toch niet zo heel vaak.
    Ik vraag me af of de Kuifeend niet een mannetje in winterkleed is, lijkt
    me te donker voor een vrouwtje, maar soms slecht te zien op een foto.
    Heel fraai ook de Madeliefjes, geweldige bloemetjes zijn het en heel mooi vastgelegd met de dauwdruppeltjes aan het gras.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar twijfelde ik ook over, Coby. Verderop in de sloot zwom nog een Zwart/wit mannetje, dus daarom besloot ik dat dit een vrouwtje moest zijn. Maar hij/zij heeft wel wat kuifveren, dus misschien is het toch een (jong) mannetje? Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. De kuifeend is een adult vrouwtje. Juveniele kuifeenden hebben geen geel oogje. (De aanzet tot) een klein kuifje is normaal voor adulte vrouwtjes kuifeend, net als de donkere punt aan de snavel.
      Maar ik begrijp dat dit lastig is hoor.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  13. A beautiful selection of flowers, windmills, birds and many more, I love them, brilliant photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wieder wunderschöne Fotos....danke dafür!!

    Schönes Wochenende wünscht dir Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Joke, dit is genieten... wat een heerlijke serie!
    Leuk al die ganzen soorten... nu op naar het vervolg... ;))))
    Fijn weekeinde en lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Splendid series of photos! Shooting fog scenes can prove challenging. You handled it without issue. The geese are gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Merci pour cette belle balade !!!
    Passe un bon WE

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuke serie, ik val voor dat wijdse landschap. Groeten Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zoals jij het vertelt, lijkt het wel een beeldverhaal Joke. Het begint een beetje mis(t)roostig, en wordt steeds vrolijker. De foto's zij ook heel mooi, ik ga toch echt voor het eenzame boterbloemetje.....prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Joke,

    Mooie minimalistische foto's waarmee je begint en die de sfeer die je beschrijft heel goed weergeven. Ik vind het geweldig hoe je iedere keer weer zo'n prachtige omschrijving bij je foto's weet te maken. Ja, en dan de bloemenfoto's, dat is toch wel echt jouw ding, schitterend. Foto's van de ganzen zou ik een tikkeltje donkerder hebben afgewerkt, maar mooi dat je 3 soorten op een plaat weet vast te leggen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Joke,

    zelfs in de mist weet je nog mooie foto's te maken.
    Heb je de mist naar ons toegestuurd soms, want het zou vandaag beetje zonnig zijn maar het was een en al mist en grijzigheid hihi...
    Hele mooie (polder) landschapsfoto's maar ook je ganzen vind ik mooi. Ik ben het met Ad wel eens dat ze ietsje donkerder hadden gekund.
    Je bloemetjes zijn weer fenomenaal maar dat is ook jou ding volgens mij :-)
    Echt een heel mooi blog Joke.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. mistroostig maar ach, dat hoort ook bij de herfst.
    erg mooi die foto van de madeliefjes!
    enne... zo'n fotodip hebben we allemaal wel eens denk ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mist kan echt prachtige beelden opleveren dat is wel weer te zien aan jouw mooie landschapsfoto's.
    Maar foto 4 kan mij ook enorm bekoren en daarbij ook nog eens jouw dichterlijke woorden !
    Lief je mooie bloemetjes, verbazingwekkend dat die nu nog te vinden zijn.

    Wens je een fijne zondag,
    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Merci pour cette balade dans ces paisibles paysages !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Joke,

    Prachtig foto's heb je gemaakt. Mooie ganzen om te zien op de foto's. De Indische ganzen heb ik nooit gezien. Prachtig vogels is dit. Grauwe ganzen zitten veel bij ons weiland. Toen hadden keertje foto's gemaakt. Ik kon toen gewoon aaien. Maar het zijn wel wilde ganzen. Je bloemen ziet ook mooi uit.Gelukkig schijn af en toe zonnetje. Gisteren was bij ons donker weer.
    Ik heb je foto's genoten.

    Fijne zondag verder.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Joke
    Wat een sfeervolle foto's van het landschap.
    Ook de ganzen vind ik geweldig, zo dichtbij.
    Groeten bets

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hai Joke,

    Zo'n polderlandschap met grauw weer is toch eigenlijk sfeerloos. Daar hoort gewoon zo'n echte Hollandse wolkenlucht boven.
    Toch weet je met je tweede foto dmv een leuke compositie er echt iets van te maken.
    Leuk zo'n foto met 3 verschillende soorten ganzen bij elkaar. Dat is iets wat je niet snel lukt. Meestal zit dat in een hele grote groep en krijg je halve ganzen op je foto.
    Mooi ook, je laatste 2 foto's. Heerlijk rustig met mooi licht.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een eenzaam boterbloempje op het laatst. Prachtige foto.
    En ja, zo'n zon die doorbreekt blijft ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hello Joke!
    Your banner is absolutely magnificent and so in touch with the season!
    A brilliant photo well used!
    Have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Tis hier nu net zo grijs en mistig als op je eerste fotos. Tis niet anders. Je ganzen zijn ronduit erg mooi. IK heb deze soort nog nooit hier gezien dus kijk met extra plezier...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Knap hoor om van zo'n grijs en nevelig landschap toch nog sprekende foto's te maken. Dat grauwe weer inspireert mij nooit om naar buiten te gaan, maar ik moet het - gezien jouw resultaten - toch maar eens proberen.
    Zou vandaag kunnen, maar ik zit zo knus met de lampjes aan bij een brandend houtkacheltje, dat ik lekker binnen blijf zitten ;-)
    De foto van het madeliefje met dauwdruppels is heel wat anders, maar wat is ie mooi!!!
    Je bent trouwens ook een talent in het schrijven, complimenten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bonitas las tres primeras imágenes, con esa sensación de misterio que crea la niebla, y me gusta también la composición de la cuarta, con el rio en primer plano formando una línea diagonal con el reto del paisaje.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hello Joke!
    It's a great privilege to be at one with nature,as you were early morning when you took these lovely photos.Your narrative was almost poetic and I not only saw what you saw, but was captivated by the smell of the earth, and felt the mist around me. A wonderful set of images!

    I also loved the photos of the Great Tit on your previous post.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat heerlijk om in deze natuur te fietsen en zoveel te zien, en prachtig gefotografeerd.
    Je geniet zo duidelijk van alles om je heen.

    Ik kan me voorstellen dat je je punt-blogs laat verlopen. Zolang je het materiaal zelf maar hebt,en je hebt genoeg werk aan je beide lopende sites.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Joke,
    Wat een schrijverstalent blijk je te hebben. mooi hoor, net als je mistfoto's. Hoe anders het direct wordt als de zon even doorkomt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Welch wunderbare Naturaufnahmen wieder, liebe Joke. Stimmungen, in die ich mich hineinversetzen kann. Hier zeigt sich die Sonne auch kaum, aber etwas südlicher Richtung Berge konnte ich sie für ein paar Stunden genießen.

    Ein lieber Gruß zu dir
    von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Joke .
    Dank je wel voor je reactie op mijn site.
    Wat een geweldige foto's heb je hier staan.
    Ik denk er ook hard over na om over te gaan maar Blogspot.
    Moet even kijken hoe ik dit moet gaan doen.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Bonitas estampas de tu tierra holandesa nos presentas hoy amiga Joke, todas las estaciones del año tienen su encanto y tu las sabes plasmar con verdadera maestria,un abrazo querida amiga.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Joke, mooi de molens in Aarlanderveen in de mist, echt Hollands. Daar hou ik van.
    Groet kees

    BeantwoordenVerwijderen
  40. You are so sweet and faithful, Joke, I love reading your comments!
    A sunshine ray for the day! ;-)
    Have a great Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.