donderdag 12 december 2013

Frozen


An English version after the 5th picture


Als ik mijn blog open zie ik met enige verbazing de laatste datum staan: 31 oktober! Is het echt al weer zo lang geleden dat ik mijn laatste foto’s plaatste? De dagen lijken aan het eind van het jaar haast nog wel sneller voorbij te gaan dan daarvoor. De verbouwing in ons huis en een groot concert van een koor waar ik als gastzanger in het Requiem van Fauré mee mocht zingen eisten -naast de mantelzorg voor mijn vader- al mijn vrije tijd op.

Toen ik eindelijk de camera weer oppakte kwamen de gemaakte foto’s niet verder dan de prullenbak. Te gehaast probeerde ik te fotograferen, zonder de tijd te nemen om eerst goed te “kijken” en me te laten verrassen door wat de natuur me te bieden heeft. Het grijze saaie weer deed er ook geen goed aan en weer ging de camera in de kast. Mijn creativiteit had me kennelijk in de steek gelaten.

Totdat ....... de eerste vorst zich aandiende. Terwijl ik die ochtend de gordijnen open zie ik het meteen. De weilanden zijn bedekt met een prachtige witte waas. Het is de eerste vorst en tot dat moment heb ik nog steeds hier en daar veldbloemen in de polder zien bloeien. De kans dat die bloemen nu voorzien zouden zijn van een feestelijk randje rijp is groot.

Snel kleed ik me aan en binnen tien minuten sta ik buiten. Wég is het gebrek aan fotografisch enthousiasme en hoewel ik altijd wel wat aan mijn foto’s zie ter verbetering, vind ik dat ik met deze serie wel weer voor de dag kan komen. 





Of deze? Gespiegeld, naar idee van René. Welke kijkt beter? 









At the moment I opened my blog I was surprised by the date of my last post: October 31. Has it really been so long ago that I posted my last photos? At the end of the year the days seem to almost fly by faster than before.The renovation in our house and a great concert by a choir that I joined as guest singer in Fauré's Requiem, took -besides the care for my father- all my free time. 

When I finally picked up the camera again all images I made disappeared into the trash. Too hasty I took my pictures without taking the time to "look"  first and without waiting patiently for the surprises that nature has to offer. The dull gray weather also did not help and I put the camera in the closet away again. Apparently my creativity was gone.

Until ....... the first frost came along. While I open the curtains that morning, I see it right away. The meadows are covered with a beautiful white haze. It is the first frost this year and until then I still saw wild flowers flourish in the meadows. So there is a good chance that all flowers are framed with a festive frosty edge. No time to loose!

Quickly I get dressed and within ten minutes I 'm outside. Gone is the lack of photographic enthusiasm and although I always see something to improve, I’m sure I can offer you this series to look at.













Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto. 
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture 

Allemaal bedankt voor jullie reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Chrysant, bloem van goud". Ik kom jullie blogs zo snel mogelijk weer bekijken, maar het zal wel even duren voordat ik bij iedereen langs ben geweest.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. I will visit your blogs as soon as possible, but maybe it will take a little bit longer.


Groetjes/Greetings, Joke

53 opmerkingen:

  1. Aan creativiteit ontbreekt er niets bij jou Joke.
    Wat een geweldige serie zeg.
    Zo mooi de rijp op de bloemen en planten, dit heb ik hier nog niet zo gezien.
    Foto 6 is mijn favoriet.
    Ik ben echt oprecht blij weer iets van je te zien.

    Nog heel veel sterkte met de mantelzorg voor je vader.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Joke, Ja eindelijk weer een blogje van je, We gaan weer een mooie tijd tegemoet de komende winter. Hoop nog veel mooie foto's van je te kunnen bekijken. Deze serie is weer een compliment waard.
    Lieve groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Joke

    Ik vraag me af .... waarom jij ons zolang laat wachten als je zoveel prachtige foto's hebt om met ons te delen...... alsjeblieft laat ons niet meer zo lang wachten !

    Dit zijn TOP FOTO"S ! !

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is heerlijk genieten Joke wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Joke.

    Prachtige foto's met de mist en helemaal met de rijp.
    Super!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Joke,
    Heerlijk om weer zulke mooie foto's van je te zien! Wat een sfeer en wat kan jij toch toveren met de camera.
    echt genieten! (foto 1 en 10 zijn mijn favorieten, TOP)
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Joke, good to have you back!
    I was just wondering yesterday about you!
    These magnificent pictures were definitely worth the wait.
    They are so delicate! Flower and grass in that light are real works of art.
    Keep well, cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I too have struggled to get out with the camera, of late. You have shown some great work with these frost shots.


    peter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Joke,
    prachtige foto's vooral de bevroren foto'sgroetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. All the pictures are very beautiful. The flowers with ice-although, though!
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Joke,
    Met deze foto's kun je zeker voor de dag komen!! Wat een mooie opnames.
    Alles ziet er ineens weer even anders uit wanneer het bevroren is. Mooi ook dat gele bevroren bloempje. Een puike serie hoor Joke!!

    De tijd vliegt inderdaad voorbij en zeker wanneer je thuis aan het klussen ben. Dat bloggen moet natuurlijk ook leuk blijven en zeker geen verplichting. Maar het blijft toch altijd wel weer leuk om zo af en toe wat te plaatsen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Joke,
    zo zie je maar: op een gegeven moment verrast de natuur je en komt alle zin en creativiteit weer boven!
    Complimenten voor deze prachtige serie.
    Foto 5 verrast mij dan weer: het zou niet in me opkomen om dat hekje te fotograferen, maar de foto is heel mooi! De gele bloem met ijs is ook heel verrassend. Alle foto's met rijp vind ik prachtig, maar het veertje is mijn favoriet.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het gele bloempje is voor mij de topper!
    prachtig!!! goed om weer wat van je te zien :-)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. that flower ironically looks so pretty in the frost

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bellas imagenes, Joke, como adorna la escarcha helada a estas flores. Buenas tomas.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig serie foto's heb je gemaakt. Schapen worden binnenkort naar binnen gehaald. Denk ik. Heel mooi gezicht met bevroren planten. De ene bloem is is nog te zien. Het is volgens mij boterbloempje?? Weet ik niet zeker. Ik heb je foto's genoten.
    Fijne weekend gewenst.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, Jacqueline en Ferry. Het is een boterbloempje. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  17. Heel mooi, ik heb weer genoten terwijl ik lekker warmpjes binnen zit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige foto's! Ik heb ook al een tijdje geen foto's meer gemaakt, maar hiervan krijg ik toch wel zin om er weer eens op uit te gaan (nu nog tijd maken...). Schitterend die bloemetjes met rijp!

    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Joke,

    Leuk om weer eens iets van je te zien! Een serie waar je de kou echt bijna zelf voelt met voor mij als topfoto's het gele bloemetje en de berijpte veer.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow Joke, de pauze heeft je creativiteit alleen maar aangewakkerd. Vanaf foto 5 zijn het voor mijn allemaal toppertjes, prachtig licht, ragscherp, mooie composities, echt super!
    Complimenten, groetjes en fijn weekend,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haast, het werkt nooit als je echt mooie foto's wil maken. Dan maar liever een tijdje wachten en dan tracteer je ons op deze prachtige foto's. Ik zeg, kom maar op met de winter want dit geeft me weer inspiratie en zin om er op uit te trekken. Ik heb geen favoriet, het is gewoon een top serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Joke het is weer een prachtige serie met mist en rijp aan de bomen en struiken helemaal top!!!
    gr,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Quelle magnifique ambiance.What a wonderful atmosphere...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. An absolutely wonderful series, Joke! My compliments!
    I love the sheep are reflected in the water.

    Greetings, Dorthe

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Fijn weer wat van je te zien Joke.
    Prachtige serie heb je die morgen gemaakt, hier hebben we nog niet zoveel rijp gehad wat ik wel jammer vind.
    Het boterbloempje met de rijp is een echt juweeltje zonder de andere foto's te kort te doen, die zijn ook mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Joke,
    met erg veel plezier jouw nieuwe bijdrage bewonderd. Nr.9 is voor mij top.
    Groet uit een bewolkt Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dit is de mooie kant van de herfst/winter. Rijp en mist zijn fotogenieke uitdagingen.
    Heel mooi, Joke! Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh oh, it is freezing. Joke, you shot some of the winters best, well done.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Joke,

    Dit ziet er inderdaad weer heel mooi uit. Ik vind het schaap met de spiegeling prachtig en ja het plantenvrouwtje is weer terug, hoewel je er even uit geweest bent zijn je bloemen- en plantenfoto's onveranderd prachtig.

    Fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuk om weer eens een blog van jou te zien Joke en duidelijk dat je het bloggen nog niet verleerd bent, het is weer een genoegen om je mooie woorden te lezen en je prachtige verzorgde foto's te bewonderen. Een prachtig winters blog waarbij het boterbloempje er voor mij toch wel extra uitspringt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nice too see that you are back and that you have found your inspiration again. What lovely pictures you present. A few of the pictures really sticks in your memory for a long time. My favoritis the frozen feather.

    Have a nice weekend!

    /Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bonjour Joke,

    Tes photographies sont magnifiques. Le givre sur les plantes est du plus bel effet en cette saison hivernal.
    Les teintes "froides" sont très jolies et forment des bokeh harmonieux.

    Hello Joke,
    I hope you're well. Your photographies are very pleasant and magnificent. The frost on the plants and flowers over the winter is aesthetically pleasing. Bokeh are attractive and harmonious with the light.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Joke,
    Wat een geweldige serie, wat is het toch mooi als de wereld bedekt is met een laagje rijp. De foto van het schaap, de paaltjes en de berijpte boterbloem springen er uit, maar ook de andere detail-rijp foto's vind ik prachtig, en dan verlang ik toch naar de echte winter..met kou, rijp en een laagje sneeuw, maar dat zit er voorlopig niet in.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Joke,
    geweldig wat een serie weer....... Dat je even geen inspiratie had overkomt ons allemaal wel eens of meerdere keren hoor. Ook druk met zingen en de zorg voor je vader, dus je had wel wat anders aan je hoofd. De rijp is ook echt prachtig om te fotograferen als je er even tijd voor hebt en.... als je leuke dingen ziet. Jij hebt werkelijk een prachtig blog voorgeschoteld waarvan de eerste foto echt heel mooi is. Verder vind ik foto 3 (schaap met weerspiegeling) en de rijp van foto 6 werkelijk fantastisch.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Tes photos sont toujours aussi merveilleuses ! Elle témoignent de la rudesse de l'hiver mêlée a beaucoup de douceur ...
    Your photos are always so wonderful! It reflect the harshness of winter scrum very smoothly ...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Joke,

    De rijp heeft je mooie kansen geboden die je knap benut hebt. Het schaap staat er prachtig op, maar vooral de foto's met rijp vind ik heel mooi. Foto 6 is voor mij de topper. Dit soort winterbeelden smaakt naar meer.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hai Joke,

    Wat een prachtige winterse foto's zeg! Maar foto nummer 2 vind ik toch de mooiste uit de serie.
    De rest is allemaal erg mooi en technisch uitstekend, maar die tweede foto laat zien dat jij er een erg goed oog voor hebt. Toen ik de foto voor de eerste keer bekeek, had ik wel direct het idee dat er iets "mis" is met die prachtfoto. Ik kon maar niet de vinger er achter krijgen wat het nou precies is, maar ik denk dat deze foto gespiegeld moet worden.
    Dan komt het licht van links en dat kijkt beter naar mijn mening. Probeer het eens, ben benieuwd naar het resultaat en of de foto dan nog mooier wordt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, René. In één van de workshops die ik volgde werd uitgelegd dat mensen (ongemerkt) van links naar rechts een foto bekijken. Lijnen die van links voor naar rechts achter verdwijnen geven volgens die cursus het beste resultaat voor dieptewerking en kijkplezier. Maar soms (ook in dit geval) krijg ik dat niet voor elkaar omdat bochten verkeerd lopen en ik niet opzij kan, de zon verkeerd staat etc. Uit principe bewerk ik mijn foto's niet en met spiegelen bewerk ik 'm dus wel. Tja...... Ik heb 'm toch onder het origineel gezet. En? Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. Hai Joke,

      Veel beter naar mijn mening.
      Als ik lees dat jij je foto's niet bewerkt, dan houdt dat dus in dat jij je camera al het werk laat doen. Dat is toch wel een beetje zonde van je mooie platen.
      Als je iets meer de regie in handen neemt met het afwerken van de foto, kun je ze nog meer laten sprankelen en een eigen stijl ontwikkelen. Een camera neemt toch een beetje de grootste gemene deler.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  38. Hallo Joke
    Fijn je weer tegen te komen.
    De winterfoto's zijn prachtig, het is altijd de moeite waard om erop uit te trekken bij dit weer. Jij hebt je kans waar genomen.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Het was heerlijk om door je foto's te grasduinen en je creativiteit ben je nog niet kwijt hoor! Ik heb zeker genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Joke,je bent kennelijk een druk baasje !
    En dan ook nog erop uit om een foto's te schieten.
    Het kan niet op.
    Groeten van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik was zo blij om eindelijk te lezen van u opnieuw en in staat om te kijken naar je mooie foto's. U bent een van mijn favorieten op de PhotoBlogs. Ik hou van je foto's. Deze zijn weer zo mooi en sfeervol. Elke foto vertelt zijn eigen verhaal ijzig. Mooie impressies. Ik heb altijd graag kijken naar hen. En dat is reflecterend schaap is een echte momentopname. Leuk dat je terug bent. Ik hoop van harte dat u goed.

    Een vriendelijke groet, Joke,
    die Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Weer schitterend gedaan Joke en met die rijp op de bloemen is ook super hoor lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Een prachtige serie Joke, Je besuikerde bloem/planten en veertjes zijn top!
    Maar dat zijn de mistige landschappen met de berijpte paaltjes ook.!
    Je vraagt wat men vind van de gespiegelde foto, nou, die is goed, kortweg gezegd.
    Niet gespiegeld is die dat ook, wat René ook schrijft er lijkt wat mis.
    Zelf hou ik de basislijnen van links naar rechts -zoals geleerd op de fotocursussen- meestal wel aan, toch doe ik het soms bewust niet, die vrijheid heb je als fotograaf.
    Linkshandigen zijn je er soms dankbaar voor.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi Joke,
    Ik kom je alvast fijne feestdagen wensen. En een voorspoedig 2014 toe!
    Geniet maar van.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Mooie serie waarbij de boterbloem er voor mij uitspringt alhoewel....het schaap is ook heel mooi. Verder vind ik inderdaad de gespiegelde versie beter als het origineel. groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hallo Joke, mooi hoor die planten met ijs. Om de één of andere foto vind ik de foto met het hek rechts beter.

    Groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hello Joke!:) Very beautiful images of flowers, and winter scenes.Thank you so much for stopping by my blog today. I have missed your fabulous photography, but have been busy taking care of hubby who unfortunately has the big C, and the treatment he receives makes him feel very unwell. It's nice to know you thought of me:) Thank you for your good wishes. Have a very happy 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Toda la serie es muy buena, la primera en particular me encanta , es una composición bellísima por la luz, los tonos y por ese ligero manto en forma de niebla, enhorabuena, un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.