vrijdag 12 oktober 2012

Landschappen


Lang heb ik getwijfeld welke serie foto’s ik op mijn blog zou zetten. Herfst of toch eerst landschappen?  Ik ben met landschapsfotografie begonnen omdat er weersomstandigheden zijn waarbij je geen macro’s kunt maken, maar wel landschappen kunt fotograferen. Bovendien vind ik dat er veel weerssituaties zijn die foto’s van landschappen “spannend” kunnen maken. 

Dus begon ik informatie over landschapsfotografie op internet te lezen. Al snel bleek dat je daar nog niet 1, 2, 3 klaar mee bent. Maar omdat oefening toch de beste leermeester  is, ben ik maar gewoon begonnen. Hierbij de eerste resultaten, waarbij ik open sta voor jullie opmerkingen. De serie is gemaakt in de polder bij Aarlanderveen in Zuid-Holland.

Een week geleden hadden we een weertype waarbij prachtige blauwe en zonnige luchten afgewisseld werden met felle buien. Keek je naar rechts dan zag je een zonnig landschap, aan de linkerkant kwamen dreigende wolken snel dichterbij. Binnen enkele minuten plensde het dan van de regen, maar de beloning in de vorm van een prachtige regenboog, maakte alles daarna weer goed. 










Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog "Vlinder herfstfeest". Ook bedankt voor alle tips.

Hoewel ik mijn foto's al gemaakt had vanuit een laag standpunt, adviseerden een aantal van jullie mij om een nog lager standpunt in te nemen. Ik ben daarmee aan de slag gegaan bij het fotograferen van een paddenstoel, weer in datzelfde grasveld. Honderden grassprieten zaten mij danig in de weg, maar veel minder storend dan ik gedacht had. In mijn volgende serie zien jullie het resultaat.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog.

Groetjes, Joke

39 opmerkingen:

  1. Prachtige landschaps foto's Joke, mooie wolken bij de eerste foto en bij de anderen de dreiging van de donkere luchten, precies zoals het hier in Holland vaak voorkomt.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind ze heel mooi vooral de tweede en derde daar gaat gewoon een dreiging vanuit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I think it's great that you are trying new things all the time.I also think these landscapes are all fabulous.I like them all, and love the moody skies, and the rainbow in the last shot, but my favourite is the third, as it reminds me of a beautiful painting.Will look forward to your next post.:)
    Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Joke, dit gaat je goed af!
    De mooie wolkenluchten hebben natuurlijk wel een beetje meegeholpen, het zijn prachtige foto`s,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Joke,
    Prachtig, vooral die dreigende luchten. Als er dan ook nog een mooi laag zonnetje bijkomt (zoals ook vanavond bij ons in Putten het geval was) dan krijg je heel mooie lichteffecten.
    Ik vind dat je er goed in geslaagd bent om dat vast te leggen. Mooie lage horizon, om vooral de lucht de ruimte te geven.

    Hartelijke groet,
    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Joke,

    Landschappen zijn inderdaad niet de eenvoudigste foto's om te maken, al lijkt het vaak zo simpel.
    Je hebt hier echt prachtige luchten, dus je hebt een goede keuze gemaakt met de lage horizon, waardoor alle aandacht naar die dreigende wolken gaan, heel mooi.

    Fijn weekend en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Unas bellas imágenes, que transmiten la paz y tranquilidad de esos prados, con el añadido de la presencia de ese vistoso arco iris de la última imagen.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook de landschap fotografie gaat je heel goed af Joke.
    Ik vind de tweede en derde foto geweldig, de luchten zijn erg dreigend, heel goed gefotografeerd.!!
    Fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontzettend bedankt Joke voor het uitbrengen van je stem! Het zal wel tegen de zeephelling opklimmen worden met concurrenten met netwerken op facebook en via tweets maar ach 'niet geschoten is altijd ...'
    Het belangrijkste is het plezier dat een mens mag beleven met zo'n heerlijke liefhebberij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie weer, Joke, vooral nr. 3 en 4 vind heel goed, nr. 3 kan zo als schilderij aan de muur. Geraffineerd om een witte rand om de foto's te maken, zo steken de donkere wolken mooier af tegen de achtergrond die ook grijs is.
    Zeker een heel verdienstelijke eerste landschapsserie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie landschapsfoto's met foto 3 als mijn favoriet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Compliment voor deze landschapsreeks, mooie opnamen.
    Landschappen vind ik ook moeilijk, er spelen zoveel factoren
    mee die het tot een al dan niet geslaagde foto maken.
    Maar wat je zelf al zegt, oefenen is de beste manier om het onder de
    knie te krijgen.
    foto3 is mijn favoriet, een mooi gekozen compositie en een schitterende
    lucht die aan het geheel een prachtige sfeer geeft.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat je kunt fotograferen laat je hier wel zien Joke, ook landschappen gaat je goed af. Pracht foto's met een mooi dreigend sfeertje, nr. 2 en 3 zijn bij mij favoriet.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke oer-Hollandse luchten en polders. Én heel mooi vastgelegd Joke. De derde foto is mijn favoriet, prachtig die dreigende wolken.
    Ga zo door!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee Joke,voor macro opnamen is dit niet het meest gunstige weer, maar deze opnamen zijn toch ook erg mooi hoor. Foto 2 is echt prachtig met die dreigende lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. tjonge...ik heb geen tips voor je hoor...
    jij kunt dit zelf wel, dat laat je hier prima zien...
    Wat had je de luchten mee, de eerste mooi, echt Hollands
    en de tweede, derde en vierde zo mogelijk nog meer Hollands...
    en dan heb je ook nog eens een hele regenboog...wie wil dat niet...
    Dikke complimenten...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beautiful landscape photographs, cheers Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Joke,

    Wat is je foto's heel mooi geworden. Brrr wat donkere wolken. Daar komt de bui lost. Het is nu ook snertweer geworden. Gisteren ook al. Ik geniet altijd bij jouw logje. Vooral laatste foto denk ik aan dierbare. Regenboog vind ik heel bijzonder om te zien.

    Fijne dag verder.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Joke,

    Wat een prachtige landschappen! Maar ja, met zulke luchten kun je heerlijk fotograferen.
    Heel mooi gedaan.
    Tsja, die laatste is natuurlijk helemaal af met die regenboog.
    Misschien kun je nog iets rommelen met de witbalans, waardoor hij nog mooier uit de foto springt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Joke,

    ik vind dat dit je heel goed afgaat, echt wel. Ik ben nog niet eens zover in het landschap fotograferen. Je hebt er prachtige luchten en ook juist daar mooie diepte in wette te leggen. Mijn favoriet is toch echt wel foto 2 en 3. Deze zijn echt uitzonderlijk mooi vastgelegd. Dik compliment.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beslist het betere werk en het maakt zich los van het gewoon plaatjes schieten. Met aandacht een serie geschoten die het prachtig doet. Respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Woooow very nice blog
    greetings from my blog joanca

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja dat blijf ik spectaculair vinden, het verveelt nooit.
    Ook vandaag heb ik die tegenstelling gezien, prachtig blauw en zonnig, en daar wel heel dicht tegenaan een donkere buienlucht. Die we pal langszij hebben zien drijven (slechs een paar aanwaaiende spetters gevoeld).
    Vooral je tweede foto vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hele mooie luchten, prachtig gepakt.
    Zeker niet gek voor een eerste keer :D

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige opnames Joke, vooral die laatste met de regenboog... zo mooi!
    Dank voor het delen met ons... ;))
    Lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dramatic skies, love your pictures !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Truly great photos, Joke!
    Photo N° 2 is absolutely stunning: The weather seems to have been quite menacing where you are too!
    We had a stormy sunday that brought snow on the mountains here!
    The 2 last pictures show this angry sky and a beautiful rainbow!
    Congratulations and keep well!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Liebe Joke, es ist schön, diese Wandlung miterleben zu können. Deine Fotos zeigen wieso. Jede ist schön auf ihre Art ... friedlich bis dramatisch. Wundervoll.

    Liebe Grüße von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Joke,
    Wat een mooie polderlandschappen, die donkeere luchten doen het goed op de foto (heb je er nog een nat pak aan overgehouden). Vooral de regenboog foto is erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat viel mee, Ghita. Ik kon tijdig bij de auto komen. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  30. De eerste foto blijf ik zo mooi vinder....echt HOLLANDS !!

    kan zo in een vergroting aan de wand.

    Lieve groetjes, Joop

    Joke bedankt voor je reactie's o.a. bij de vuurtoren,
    deze zijn met een B & W Polafilter gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hola Joke,encantadoras fotos de tu tierra,y si tienes razón es una gran suerte poder contemplar a los Flamencos en directo aunque siempre desde muy lejos son preciosos.gracias por tus comentarios y un fuerte abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Beautiful photographs, fantastic spaces. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Just found your blog and have been on a little tour.
    I am very impressed with your pictures and will be happy to follow.

    Greetings from Denmark, Dorthe

    BeantwoordenVerwijderen
  34. I like no3 photo, great sky it looks like rains coming.



    peter

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige landschappen serie.
    Groet eilandstate.
    (zie eilandstaete.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een prachtige luchten, geweldig dat grijs/zwarte dreigende en dan ook nog een regenboog. Heel mooi deze landschapstaferelen.

    gr. Truus

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.