vrijdag 5 oktober 2012

Vlinder herfstfeest


Soms heb je van die onderwerpen die je persé wilt fotograferen, maar waarvan je met geen mogelijkheid weet hoe je daar iets anders van kunt maken dan “gewoon een foto”.

Met mijn vorige blog sloot ik de zomer af en ik ging op zoek naar paddenstoelen om een herfstblog te beginnen. Maar hoe ik ook zocht, ik kwam één paddenstoel tegen, die fotografisch ook nog eens op een ongelukkige plek stond. Niet bepaald tevreden begon ik aan mijn terugtocht naar huis. Een paar bomen met enorme hoeveelheden sierappels, Malus "Red Sentinel", trokken mijn aandacht.

 Sierappeltjes van de Malus "Red Sentinel"

In een poging die te fotograferen liep ik door het gras dichter naar de bomen toe. Een wolk van Atalanta’s, zeker 40 of 50, vloog verschrikt op. Wat een fantastisch gezicht. Even stond ik midden tussen de fladderende vlinders. De hele zomer had ik op vlinders gewacht en bijna niets gevonden en nu dit in de herfst. Rottend lagen de vele van de bomen gevallen sierappeltjes in het gras. Een lekkernij voor de Atalanta's en een Gehakkelde Aurelia.


Rechts op de voorgrond zit een Atalanta in het gras. Als de vlinders op de grond zaten vielen ze nauwelijks op tussen alle appeltjes en bladeren.

Ondertussen vlogen Bonte Zandoogjes rond de bomen. Ik ben op de grond gaan zitten fotograferen. De geur van het gistende fruit was gewoon bedwelmend.


Bont Zandoogje (Pararge aegeria)

Na enige tijd trokken de vlinders zich niets meer van mijn aanwezigheid aan en kwamen gewoon op mijn armen, handen en camera zitten.


Gehakkelde aurelia (Polygonia c-album)

Omdat de appeltjes tussen de grassprieten lagen, kreeg ik mijn achtergrond niet goed. Iemand een idee hoe je zoiets aanpakt? Ik had al appeltjes uit het gras gehaald en ergens anders neergelegd, maar daar trapten de vlinders niet in.


Atalanta (Vanessa atalanta)

Gehakkelde aurelia (Polygonia c-album)

 Sierappeltjes van de Malus "Red Sentinel"

Atalanta (Vanessa atalanta)

Gehakkelde aurelia (Polygonia c-album)

Atalanta (Vanessa atalanta) op de sierappeltjes van de Malus "Red Sentinel"
Toen ik de volgende dag nog even in de plaatselijke heemtuin ging kijken, stond mij ook daar nog een verrassing te wachten. De Kleine Vuurvlinder (Lycaena phlaeas), die ik zo graag een keer wilde zien, zat daar langdurig op één van de bloemen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Ik heb nooit geweten dat het zo'n klein vlindertje was met een spanwijdte van slechts een paar centimeter. Door zijn prachtige kleur vergaf ik hem dat hij ook niet op een mooi plekje zat.

Kleine Vuurvlinder (Lycaena phlaeas)
Het Bonte Zandoogje maakte daarna alles goed door op een fotografisch veel betere plek te gaan zitten. Wat een geweldig vlinder-herfstfeest.

Bont Zandoogje (Pararge aegeria)

Nog geen landschapsfoto's deze keer en ook de herfstserie laat nog even op zich wachten. Dit vlinderfeest was zo'n onverwacht evenement dat ik het eerst heb geplaatst.

Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties en lovende woorden op mijn vorige blog "Afscheid van de zomer". Het is leuk om te lezen welke foto ieders voorkeur heeft. De meest gekozen foto's waren de Cosmea en het Puttertje.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog.

Groetjes, Joke

44 opmerkingen:

  1. Hai Joke,

    Wat een feest zal dat geweest zijn! Goeie tip ook om dat soort plekken in de gaten te houden.
    Want je hebt er niet alleen een hele mooie serie aan overgehouden, maar ook een mooie ervaring.
    Om dit goed te fotograferen zal je toch laag bij de grond moeten gaan en dan handmatig scherpstellen. Een rijstzak helpt daar goed bij, voor de ondersteuning van de camera.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, René. Ik moet hier nog meer in oefenen. Misschien had ik inderdaad op mijn buik in het gras moeten gaan liggen, maar dan zaten die grassprieten er weer voor. Ik heb me er maar bij neergelegd, dat ik dit fotografisch niet beter kreeg. Maar het zint me niet echt. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  2. hallo Joke
    wat mooi zo laat nog, om dan ze nog vast te leggen.
    fantasia's hoor.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Joke, dit is wel heel verrassend, leuk hoor, en dan zo veel bij elkaar die zelfs op je armen komen zitten, een echt vlinderfeestje.
    Wel moeilijk om echt mooi te fotograferen, gras en rottende appeltjes maken het een beetje rommelig, je vraagt hoe om te gaan met storende grassprietjes,
    tja, in dit geval zou ik het niet weten, als je het gras minder scherptediepte geeft, gaat ook de vlinder mee :-(
    Maar toch geeft het totaalbeeld door de kleuren een bijzondere herfstsfeer,die fijn is om te zien.
    Je openingsfoto is mijn grote favoriet van deze serie, als je die in het groot bekijkt lijkt het wel een schilderij, ik vind hem echt top!!
    groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dit ook een hele moeilijke situatie, Loes. Maar ik blijf er op oefenen en wie weet vind ik nog eens een betere benadering. Ik heb er in ieder geval van genoten. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  4. je zou z,on sierappelboom al in je tuin willen hebben al is het alleen al voor de vlinders,wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Brilliant images, my favourite is the Small Copper, superb.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Joke,

    Prachtige serie zeg! En dat zo onverwacht. Echt een feest.
    Bijzonder trouwens dat die vlinders zo tam waren dat ze op je hand kwamen.
    Hartelijke groet,
    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wonderful photographs, wonderful face of the nature. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke belevenis... om jaloers op te worden ;)) en die achtergrond... niets mis mee, het zijn heerlijke natuuropnames
    waar niets aan mankeert en waar ik met heel veel genot naar heb zitten kijken... echt heel mooi, Joke!
    Fijn weekend en lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf....
    je bent teleurgesteld over je paddofoto's en
    dan opeens wordt je dag toch nog goed...;) echt een feestje dus!!
    Ja de vlindertjes zijn idd erg gek op rottend fruit, vooral de Atalanta!!
    je hebt je dus in het begin van de herfst heerlijk te goed kunnen doen aan de vlindertje...mooie scherpe macro heb je gemaakt
    prachtige serie waarvan mijn favoriet toch de eerste is, erg mooi opname..

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Good morning Joke
    You now know where to look for a very nice sellection of butterflies next year!!! What a good find, and such good captures. Seasonal photos are not as easy to come by,but I certainly don't mind looking at Spring and Summer photos all year, as it brightens my day.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig gefotografeerd Joke......
    de kleuren van de appeltjes en vlinders zijn ook erg mooi.

    Groetjes en een fijn weekend gewenst

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig dat er zoveel vlinders zaten, de hele zomer kon je ze bijna niet vinden en nou heb je een boom vol :)
    De Vuurvlinder ziet er nog redelijk gaaf uit, mooi vlindertje hé!

    Wat ik in jouw situatie zou doen om een mooie achtergrond proberen te krijgen is door de plat op je buik en de camera plat in het gras te leggen (bv met behulp van een pittenzak) en half door het gras fotograferen, vaak krijg je dan door het lage standpunt een mooiere rustige achtergrond (en vage voorgrond) Eventueel nog wat grassprietjes wegknippen ;)
    Foto #9 heeft al redelijk een rustige achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Ralph. Ik heb het vanochtend al toegepast en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  13. Beautiful set of pictures Joke as usual!
    These butterflies come indeed on ripe and damaged fruits in autumn and are a delight to photograph!
    But my favourite is L. phlaeas! That shot is just exquisite!
    Congratulations and enjoy your afternoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, prachtige vlinderserie Joke, zo zie je maar als je op pad gaat kom je altijd wel iets moois tegen.
    Maar zoveel veel vlinders bij elkaar zal je niet gauw meemaken, dat was zeker een mooie ervaring. Die appeltjes heb ik ook in de tuin en vorige week had ik ook 5 atalanta's tegelijk, maar wel op de verbena.
    Mooi dat je de vuurvlinder nog zag, die staat er ook prachtig op.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de vlindertuin zaten de meeste vlinders ook op de Verbena, Tinie. Die is zeker erg lekker. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  15. Prachtige serie Joke en zo onverwacht, juist als je er niet op bent voorbereid gebeuren zulke dingen.
    Dit soort plekken in de gaten houden, waar appels van de boom vallen kan je vlinders treffen.
    Ik denk echt dat de vlinders nu toch wel weg zijn, alhoewel ik vanmiddag tijdens het uitlaten van mijn hondje nog een koolwitje zag vliegen.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Joke,

    Wat heb je schitterend mooi foto's gemaakt. Appels valt van de bomen echt heel leuk om te naar te kijken.Vlinders komen op af. Vlinders zijn gek op appels. Er zijn veel soorten vlinders te zien. Ik heb deze zomer weinig gezien. Heel jammer. Misschien volgende jaar beter.

    Ik wens jou zalig weekend toe. Geniet maar van!!
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank je wel Joke voor de mooie serie die je gemaakt hebt ik werd er blij van lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geen paddenstoelen, maar wel een heel mooi alternatief.
    Je hebt het rottende fruit ook ontdekt, geweldig hè,hoe
    daar de vlinders op trekken.
    Ja wil je zachtere achtergrond dan moet je op je buik,
    maar ik moet zeggen dat de grassprieten me niet echt storen.
    Leuk dat je ook een kleine Vuurvlinder zag.
    Een heerlijke blog om te bekijken met nog zoveel soorten vlinders
    en een echte favoriet heb ik niet.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Weer een boeiend verslag met prachtige foto's. De vierde foto vind ik wel heel poster-geniek !!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Joke,

    Je eerste foto en de foto van de kleine vuurvlinder vind ik heel geslaagd. En de kleuren in je blog zijn mooi. Verder is het gewoon heel moeilijk om met al die "rommel" op de grond mooie foto's te maken, Vandaag had ik paddenstoelen geprobeerd maar ik heb bijna alles weggegooid. Ook te rommelig, problemen met scherptediepte etc.
    Dat je zoveel atalanta's ziet is omdat het een trekvlinder is. In het najaar vliegen en foerageren ze vaak in groepjes op rottend fruit voordat ze naar het zuiden trekken.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over die trek had ik ergens eens iets gelezen, Marianne. Heel boeiend. Nu ben ik op zoek naar de film "Go, butterflies, go" die over die trek gaat. Interessant dat die vlinders dat kunnen. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  21. Hallo Joke,
    Leuk dat al die vlinders op die sierappeltjes afkomen. Wij hebben ook zo'n boom in de tuin, maar hier zie ik ze niet. Wel komen er straks als het gevroren heeft vogels op af om zich lekker rond te eten. Ook een mooi gezicht.
    Tips heb je al volop, ik kan ook alleen maar zeggen: plat op de buik en lekker dichtbij gaan met de macro, met een groot diafragma (laag diafragma getal!).
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even ruzie met mijn camera, die niet met het diafragma wil doen wat ik wil, Gonnie. Nog even puzzelen. Misschien is dit ook wel een grens van de mogelijkheden. Zou kunnen. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  22. hallo Joke,

    geen paddenstoelen maar wel heel veel vlinders.
    Zo zie je er geen een en zo zie je er tientallen hihi....
    Ik had bij Coby ook gelezen dat vlinders rottend fruit heerlijk vinden en daar dan ook op te vinden zijn.
    Mooi gezicht zal dat inderdaad geweest zijn toen die vele Atalanta's opvlogen. Hele mooie serie en die grassprieten storen me niet hoor. je kan niet altijd perfecte plaatjes maken en zo zijn ze wel in hun natuurlijke omgeving.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo zie je maar, je hebt soms momenten waarop je iets niet verwacht en zomaar in de herfst cadeau krijgt. Vlinder op de kiek zetten blijft heel moeilijk, blijf uit hun zonnetje dan heb je de meeste kans dat ze blijven zitten, en soms moet je het even nemen zoals je het krijgt, het is genieten als er zoveel vlinders om je heen vladeren.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Joke. Heerlijk, wat een fraaie serie laat je ons weer zien, echt genieten, wat zijn ze mooi De Vlinders. Hier heb je echt geduld voor nodig. Fijne zondag, en geniet nog even van het fraaie weer vandaag.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja, das sind die Freuden des Herbstes, viele kleine bezaubernde Glücksmomente. Wunderschöne Fotos hast du wieder eingefangen, liebe Joke. Danke auch für deinen lieben Besuch. Darüber habe ich mich sehr gefreut.
    Ein lieber Gruß von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Marvellous captures Joke, a true joy to visit you!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja atalanta en rottend fruit is een combi die in de herfst te verwachten valt, maar wel erg goed op de foto weten te zetten en de anderen snoepen ook graag mee zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Joke,
    Wat een mooie serie, niet alleen de vlinders, ook de sierappeltjes heb je mooi in beeld gebracht. En wat bijzonder dat de vlinders zo bij je komen, lijkt me mooi om te ervaren.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een onverwachte wending tijdens je paddenstoelentochtje Joke, maar dat verrassende is nou juist het mooie van de natuur, althans dat vind ik. Mij overkwam recent iets soortgelijks toen ik op stap ging om een paar tapuiten te platen, die er overigens niet meer zaten. Op de terugweg dichtbij huis wilden plotseling een paar eekhoorns voor me poseren. Je hebt dan toch weer een goede dag.
    Heel mooi weer, deze foto's, de laatste twee springen er wat mij betreft uit, maar ook je openingsfoto is heel mooi.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Joke,
    Kijk dat is nog eens mazzel hebben, dat deze vlinders zo gewillig naar je toe kwamen. Echt geweldig om ze zo lekker in het herfstzonnetje te kunnen fotograferen. Ik vind je laatste twee opnames van die vlinders echt ontzettend mooi. Prachtige kleuren met ook hele mooie softige achtergronden. Wat een appelboom al niet doet zie je wel.

    Groetjes en nog een fijne dag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo hallo Joke gezien al dit moois...
    heb ik vlinders in mien buikie.
    is jou schuld.
    Dank hier voor
    Veel lieve zongroetjes dag daggie..

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Une belle série d'automne !!!
    Merci / Danke Joke
    Guten abend

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Many thanks Joke for your enlightened comments on my blogs!
    Indeed, butterflies and dragonflies are becoming quite rare these days and "catching' one on camera is not simple any more!
    I have dropped them for the season, concentrating on birds and mammals!
    Not an easy season either, the stags are finished with the rut and the birds don't come yet close enough in the garden!
    Have a great day, it should rain here this afternoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heel bijzonder om mee te maken .Vlinders die op rottend en gistend fruit afkomen. Zelf nog nooit gezien , zal in het vervolg beter opletten.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtig die vlinder in combinatie met de Malus. Heb de Malusappeltjes op een schaaltje in huis gehaald

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Quelle belle pommeraie !! Ces couleurs sont fabuleuses !! Et les papillons ont l'air d'apprécier ce coin de paradis ...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Joke,

    Dank voor je bezoek aan mijn website, leuk!
    Ben ook wat wezen struinen op jouw blog en .... zie hele herkenbare dingen, zoals deze blog over het zoeken naar iets en (geheel onverwachts én verrast) terugkomen met iets anders. Dat maakt dat je zo kunt genieten van de natuur he? Prachtig ook al die vlinders, ben er zelf gek op.

    Groet en veel fotoplezier de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.