woensdag 11 februari 2015

Immortality in ice


An English version after the 2nd picture


Al enige tijd heb ik het idee om bloemen in te vriezen in ijsblokken en er daarna foto’s van te maken om zo onsterfelijkheid uit te drukken. Aangezien ik inmiddels uit ervaring weet dat goede ideeën nooit nieuw zijn kijk ik daarom eerst op internet of iemand zo’n project al eens heeft uitgevoerd. Altijd goed om ook bij anderen te kijken, vind ik.

Na wat intensiever zoeken krijg ik een hit op mijn zoekopdracht. De Japanse fotograaf  Kenji Shibata heeft ijsschilderijen met bloemen gemaakt. Niet iedereen zal ervan houden, maar ik wil dit eens proberen en er mijn eigen invulling aan geven.

Enthousiast en goed ingelezen ga ik aan de gang. Maar wat valt dat tegen. Al gauw blijkt dat dit project veel meer kennis van zaken en vooral doorzettingsvermogen vraagt. De uitdagingen die ik ondertussen tegenkom zijn talrijk. Zo beginnen ze al met het maken van “helder” ijs (normaal is ijs ondoorzichtig en grijs door zuurstof en stofdeeltjes).

Als alle hindernissen genomen zijn kan het fotograferen beginnen. Net als bij bloemen in de natuur is het ook hier zoeken naar een mooie lichtval, belichting en compositie. Een leuke techniek waar ik beslist nog wat meer mee ga proberen. Jammer dat mijn vriezer niet groter is om grotere composities in te vriezen.

Rozen in ijs/Roses in ice

Rozen in ijs/Roses in ice

For some time I intend to photograph flowers, frozen in ice blocks, expressing immortality. Because I know from experience that good ideas are never new, I therefore look first on the internet to figure out if someone already has done such a project. In my opinion it’s always a good idea to watch work from other photographers/artists.

After an intensive search I get a hit on my query. The Japanese photographer Kenji Shibata has made ice paintings with flowers. Not everyone will like it, but I want to give this a try, adding my own interpretation.

Enthusiastic and well-prepared, I start. But it's not so easy to get a satisfying result. It soon turns out that this project requires more knowledge and especially persistance. The "challenges" I meet are numerous. Starting with making "clear" ice (normally ice is opaque and gray by oxigen and dust particles).

When all obstacles have been overcome I can start shooting. Just like photographing flowers in nature, I also have to look for beautiful light, lighting and composition. It's a very intriguing technique which I'm definitely going to practice more often. Too bad my freezer is not big enough to make larger compositions.


Chrysant /Chrysanthemum

Chrysant en Blauwe Druifjes/Chrysanthemum and  Small Grape Hyacinth

Chrysant /Chrysanthemum

Hyacinth kelkjes, Skimmia en Hedera besjes/Hyacinth flowers, Skimmia and Ivy berries

Hyacinth kelkjes, Skimmia en Hedera besjes/Hyacinth flowers, Skimmia and Ivy berries

Ranonkel/ Persian crowfoot(Ranunculus asiaticus)

Ranonkel/ Persian crowfoot(Ranunculus asiaticus)

Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


Allemaal bedankt voor de grote hoeveelheid reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Wie het kleine niet eert......". 

Thanks to all my friends abroad for your enormous amounts of spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. 


Groetjes/ Greetings from the Netherlands, Joke





53 opmerkingen:

  1. Prachtig gedaan, Joke. Goed voorbereid en uitgevoerd deze uitdaging.
    Deze resultaten mogen er best zijn, prachtig van kleur en de kleine oneffenheden
    filter je er met de tijd wel uit, want al doende leert men, toch! Van mij 5*****
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bardzo fajny pomysł i zdjęcia wyszły pięknie, pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie idee en heel knap uitgevoerd. Ik vind vooral de eerste twee foto's erg mooi.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Joke.

    Geweldig dit idee.
    En wat is het mooi geworden,
    Echt juweeltjes van foto's.
    Toppie Joke!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The flowers in icy land, it is too beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Joke,
    Dit is echt heel gaaf zo, wat een leuk idee.
    Ik denk dat je best wel even bezig bent geweest om de juiste belichting etc te zoeken.
    Prachtige opname zo, mijn compliment.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wonderful Joke- Like a fairytale....

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Una galeria fotografica excelente, fantasticas imagenes, un trabajo buenisimo, saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Joke, Wat 'n leuke ontdekking, heeft heel iets aparts.;
    Groet kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow - what a beautiful way to embody immortality.. .Although for me, I think it also says very much about mortality as ice melts and flowers wither.

    Fabulous shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. La idea es interesante y original y los resultados obtenidos son muy gratos a la vista. Gracias por compartirlo.
    Un abrazo,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dit heel apart, hier had ik echt nog nooit van gehoord. Heb jij dan eerst je vriezer leeggegeten om plaats te maken voor deze boeketten? Ik vind de hyacint kelkjes het mooist, die bloemen zijn wat fijner en daar vind ik het ijsblokjes effect mooier bij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kon er nog net bij, Ghita. Maar nu moet ik 'm wel schoonmaken na al dat water dat ik bevroren heb. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  13. Hallo Joke,
    Wat is dit spannend en boeiend om naar te kijken, wat mooi! IK hoop dat je hier idd meer mee gaat doen. Het is heel fascinerend!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Joke,
    Wat een bijzondere opnames!! Een mooi experiment, wat ook zeer bijzondere resultaten heeft opgeleverd. Je rozen vind ik echt spectaculair om te zien. Een mooi effect en een leuk idee om te fotograferen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi Joke en wat een goed idee van jou, zeer creatief moet je dan zijn.
    De laatste van de ranonkel en de groene crysant vind ik de mooiste.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een bijzonder en inspirerend experiment Joke, leuk!
    Foto 1, 7 en 9 zijn mijn favorieten, maar ik vind de hele blog
    buitengewoon boeiend, wie weet stort ik me er ook nog wel eens op.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Estupendos los resultados para mi gusto, te han quedado unas imagenes florales de gran belleza, buena idea y buen trabajo.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoe kom je op idee. Heel bijzonder om te zie hoe je deze foto's maakt Joke. Ik vind wel heel apart.
    Heb je wel plekje in vriezer? BIj mij niet. Ik vind wel mooie foto's gemaakt. 1en en 7 en 8 en 9 de mooiste fotografeert Joke.
    Fijne dagen gewenst.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig Joke, wat een leuk experiment. Je moet er maar opkomen. Die hyacint met de blauwe klokjes spreken mij het meeste aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Joke.
    Je moet maar op het idee komen. Hoe je overigens hiermee onsterfelijkheid kunt uitdrukken ontgaat mij. Na ontdooien zal er van de bloemen weinig over zijn.Hooguit wanneer zij ingevroren blijven zullen de bloemen langer mooi blijven dan in werkelijkheid.
    Ik weet niet of het met jouw vriezer kan, maar hoe sneller je invriest, hoe kleiner de ijskristallen blijven. Ik denk dat het veel invloed op jouw composities kan hebben. Je hebt het in ieder geval al heel kunstig gedaan. Het heeft je een aantal hele mooie en verrassende platen opgeleverd. Foto's 4 t/m 7 spreken mij het meest aan. Ga lekker door met experimenteren, wie weet wat je nog meer ontdekt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die onsterfelijkheid hoort idd bij het "bevroren" blijven, Kees. Zelfs de kleuren blijven, ook na langere tijd, mooi. Het invriezen is een kunst apart. Het mooiste resultaat krijg je door alleen van bovenaf en langzaam in te vriezen (net als in een sloot eigenlijk). De belletjes komen door zuurstof. Dat krijg je er alleen uit als je vacuüm water kookt en invriest. Dat gaat niet lukken in privé situaties. Dus dan maar zo goed mogeljjk. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  21. Hello Joke,
    What a great idea!
    There certainly is matter to search with this concept!
    I especially like the third one with the impression of the Chrysanthemum bursting!
    Very artistic and dynamic :)
    wonderderful to see you are back into photography with amazing creativity!!
    With this subject you don't have to rely on sunny weather! LOL!
    Keep well and enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hier zit ik toch met verbazing naar te kijken hoor Joke, in één woord....PRACHTIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke.....

    Ik vind dat ze prima gelukt zijn, mooie
    helder ijsfoto's!!
    wat een idee...inspirerend...!!
    foto 4, 5 en 6 vind ik super!! Diepe buiging,
    ik vind ze erg mooi!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een succes foto's zeg mooi echt heel goed gedaan Joke mijn compliment lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Joke
    Wat een idee om dit zo te doen. Het zijn wel heel bijzondere opnamen geworden.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gorgeous ou magnifique
    A lovely work
    Sée you soon

    BeantwoordenVerwijderen
  27. OOohh wat mooi, het is je goed gelukt vind ik, de foto´s zijn een beetje sprookjesachtig, sommige zien er een beetje ´onwerkelijk´uit, ik vind het moeilijk om het goed te omschrijven, dus dan is wat mij betreft je ´missie geslaagd´ ...heel gaaf gedaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Sprookjesachtig en prachtig! Heel bijzonder.Je zou er toch bijna een extra vriezer voor aanschaffen. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een leuk idee Joke om zo anders bloemen te fotograferen. En het resultaat vind ik heel bijzonder en onverwacht. De eerste foto geeft gelijk al een heel mooi resultaat en de compositie met de blauwe druifjes vind ik prachtig, evenals foto nr. 6 en 7, waarbij bij de laatste het ijs niet meer zo zichtbaar is. Het geheel geeft een sfeer van abstracte schilderkunst, heel knap gedaan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Joke,
    Ik heb de serie al een paar keer bekeken en telkens weer word ik verrast door deze foto's, wat origineel en wat mooi! Ik denk dat hier heel wat voorbereiding bij komt kijken? maar de resutaten mogen en zijn!
    De laatste drie vind ik de allermooiste, kleuren, compositie, alles klopt hier, echt prachtig!
    Complimenten en groetjes,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Loes, een behoorlijke voorbereiding. Ik ben er dagen mee bezig geweest. In het begin mislukt er veel. Je kunt je nog zo goed inlezen en voorbereiden, het pakt toch altijd anders uit. Maar leuk vond ik het wel. Bedankt voor je compliment. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  31. Dit is leuk, Joke, wat een uitdaging, Het was nooit bij me opgekomen. Een heel mooie serie en wat een ontdekkingsreis, groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Joke,
    origineel, apart en héél bijzondere resultaten.
    Het lijkt me een hele onderneming. Ik kan me er al helemaal geen voorstelling van maken hoe jij dit dan aan het fotograferen bent. Zijn het een soort ijstaarten geworden, waar je dan mee aan de slag bent (smelt, smelt?) Maar misschien moet je dat ook helemaal niet verklappen.
    De resultaten zijn in ieder geval heel verfrissend. Prachtige, heldere kleuren en die luchtbelletjes, ... die doen 't 'm toch?
    Dikke complimenten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. N.B. Hoe meer ik terugkijk, hoe meer mijn blik teruggaat naar foto 7. Dat vind ik toch wel de allermooiste.
      Nogmaals groet, Corrie

      Verwijderen
  33. Prachtig Joke, wat een leuk idee. Maar ook lastig. De bloemen moeten natuurlijk onder water staan en niet te veel naar boven drijven. Er zal wel een hele handleiding bij horen. Nummer 1 vind ik mooi, maar nr 7 is mijn favoriet. Erg helder is die ook. Knap werk. Nodigt wel erg uit om ook eens te proberen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Echt heel erg mooi Joke. Dit zal inderdaad heel wat voorbereiding gekost hebben en dan nog moet je je steeds weer verbeteren. Dit resultaat mag er in ieder geval zijn. Mooi kleuren en ook helder. Foto 1, 7, 8 en 9 vind ik veruit de mooiste en het helderste. Mijn complimenten voor je zeker geslaagde experiment.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Great deals on frozen images.
    Excitingly flowers appears.
    Greeting, Liplatus

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Frozen floral beauty! amazing work

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hai Joke,

    Erg creatief! Ik denk dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Misschien moet je eens iets proberen met siroop erbij. Krijg je hele andere effecten. Naar mijn idee zijn dit projectjes waarvan het resultaat steeds mooier wordt, naarmate je meer kennis vergaard. Complimenten al voor deze serie. Heel erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Joke, I am so impressed that your are stretching yourself in such an artful way. I never would have thought to take photographs of frozen flowers. These are astonishingly beautiful! Thank you for inspiring me. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. This series is quite wonderful, Joke. The images have the feel of impressionist paintings. You really bring a delicate, artistic touch to this work.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Boa tarde, as imagens são eximias na beleza, o encanto que transmitem parecem pinturas com relevo, sua partilha é uma obra de arte.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Jeetje Joke dat is creatief bedacht !!
    Ik snap dat dit niet eenvoudig is en had je er niet veel druipwater aan over gehouden ?
    Je moet snel handelen en van te voren al composities bedenken.....hoe het er uit gaat zien moet je al voor ogen hebben zeker en vast !!
    Maar het ziet er al fantastisch uit hoor !!
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik vind dit heel creatief bedacht en vind het schitterend! Zeer mooie creatie's!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. What a novel idea. I'm not at all surprised just how well they turned out. A magnificent photographer producing breathtaking frozen floral images.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi Joke,
    ik heb het ook eens gedaan dan vrucht en een dennentakje.
    in een beker water toen buiten gezet wat het vroor.
    toen ontdooien.dan word het doorzichtig.
    en dan foto maken was ook een leuk om te doen.
    nu naar jou foto's geweldig mooi om te zien heel apart
    groetjes marja

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hello Joke!:) Astonishingly beautiful images, although I don't know why I should be astonished when I know you are a fabulous photographer, but even saying this, I had not exspected to see frozen flowers. As creative as ever, your flowers in ice are simply beautiful. Whenever I need ice cubes I freeze boiling water, and they then become crystal clear cubes, but I don't know if this would help you!
    Warm Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Geweldig Joke, hoe kom je op het idee, knap hoor ! Lijkt mij idd een behoorlijke klus om dit uit te voeren. Maar wat heb je het leuk gedaan in diverse uitvoeringen. De rozen blijf ik het mooist vinden,
    prachtig met die tere roze kleur. En dan dit ook nog op een goede manier weten te fotograferen, vergt zeker kennis en doorzettingsvermogen lijkt mij zo. Compliment !!

    Fijn weekend en ben benieuwd wat je volgende experiment gaat worden :-)
    gr. Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Les roses semblent les mieux adaptées à ce traitement!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.