vrijdag 14 augustus 2015

On fragile wings


An English version after the third picture


De afgelopen 2 jaar heb ik de planten in mijn tuin (mijn andere hobby) vervangen door planten die bijen en vlinders aantrekken. Het was zoeken en afwegen omdat ik hetzelfde kleurenschema (roze, paars, blauw en wit) wilde houden. Veel planten stellen dusdanige eisen aan hun standplaats (waaraan ik niet altijd kan voldoen) dat ze ongeschikt werden voor mijn tuin.

Mijn tuin ligt aan de buitenkant van het dorp en grenst aan de polder. Bij de vlindertelling in 2014 telde ik 7 verschillende soorten. Ik was toen al een jaar bezig met het aanpassen van de tuin. Dit jaar (2015) telde ik bij de telling 12 soorten en daarna zag ik er nog meer. Natuurlijk fotografeerde ik ze ook. Hieronder een eerste selectie. Niet alle foto's zijn dit jaar gemaakt, maar het gaat hier om de vlinders uit mijn tuin.

De laatste tijd zie ik, naast de vele soorten hommels, zelfs wilde bijen in de tuin. Ook erg leuk. Klaar ben ik met de tuin nog niet, maar het resultaat vind ik tot nu toe niet slecht.


Kolobrievlinder/Hummingbird hawk-moth (Macroglossum stellatarum)

De vlinders op foto 1 t/m 4 zijn dagactieve nachtvlinders. On the first four pictures you see Moths that are also active during the day. 


Gamma uiltje/Silver Y (Autographa gamma)

Gamma uiltje/Silver Y (Autographa gamma)

Muntvlindertje/Mint moth (Pyrausta aurata)

The last 2 years I have replaced the plants in my garden (my other hobby) by plants that attract bees and butterflies. I first had to do a lot of research because I wanted to keep the same color scheme (pink, purple, blue and white). Many plants were not suitable because they make special demands on their location, soil and humidity (I could not meet all their needs).  

My garden lies on the outside of the village and is bordered by the polder. During the National Butterfly Count  I counted in 2014 seven different butterfly species. At that moment I already had been working for a year on adapting the garden. This year (2015) I counted 12 species during the Butterfly Count and still more later on. Of course I photographed them. Here is a first selection.

Lately I see, besides the many species of bumblebees, even wild bees in the garden. Also very nice. I'm not done with the garden yet, but I think the result so far is not bad.


Dagpauwoog/European Peacock (Aglais io)

Bont zandoogje/Speckled wood (Pararge aegeria)

Boomblauwtje/Holly blue (Celastrina argiolus)

Boomblauwtje/Holly blue (Celastrina argiolus)

Argusvlinder/Wall brown (Lasiommata megera)

Argusvlinder/Wall brown (Lasiommata megera)

Kleine vos/Small tortoiseshell (Aglais urticae L.)

Kleine vos/Small tortoiseshell (Aglais urticae L.)

Gehakkelde aurelia/Comma (Polygonia c-album)

Gehakkelde aurelia/Comma (Polygonia c-album)

Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


In het volgende bericht de andere vlinders uit mijn tuin. Allemaal bedankt voor de grote hoeveelheid reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Dance of the poppies". Ik ben nog steeds meer buiten dan achter de pc. Het kan daarom wat langer duren voordat ik op jullie blog reageer.

In the next post the other butterflies from my garden. Thanks to all my friends abroad for your enormous amounts of spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. I am still more outside than working at my computer. Therefore, it may take longer before I respond to your blog.


Groetjes/ Greetings from the Netherlands, Joke


57 opmerkingen:

  1. Kolobrievlinder / Hummingbird is heel apart om te zien. Heel mooie foto's heb je gemaakt. Er zijn zoveel soorten om te zien. Bij ons hadden wij weinig vlinders gezien. Echt heel mooi.
    Fijn weekend.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Joke, Prachtige foto's van de vlinders! Een kolibrievlinder in de tuin is al bijzonder, maar hem ook nog zo mooi op de foto...hmmm ;-) Ook de Argusvlinder komt niet zo gauw in de tuinen, Leuk! Je plan van aanpak is dus succesvol.En natuurlijk een lust voor het oog.
    Eind september/oktober gaat mijn tuin op de schop en worden veel planten vervangen door vlinders , bijen en hommel trekkende planten. Dus dit blog lezen vond ik extra leuk!
    Fijn weekend,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joke these are magnificent! Your diligent work in planting insect attracting flowers in delightfully productive for the eye, the environment and/or photography. You garden must be a wonderful place to work in and enjoy!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Excelente repotjaje, Joke! Unas imagenes muy reales.
    Un abrazo y buen fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Joke.

    Dit is een super mooie foto serie van de vlinders.
    De kolibrievlinder is echt heel apart.
    Heel mooi.
    Super dat je dit allemaal ziet en kunt fotograferen in eigen tuin.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bonjour chère amie,

    Je suis ravie de vous retrouver vous et votre univers... Je ne serai pas toujours très régulière jusqu'en septembre et je vous prie de m'excuser.

    Cette publication est un véritable bonheur pour les yeux ! Vos clichés sont tout simplement merveilleux. J'aime la présence des papillons. Et dès que je peux je les prends en photo lorsque je suis en balade... bien que Sir Icarus, mon dalmatien, parfois les font s'envoler !! sourire...

    Gros bisous ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterende opname Joke, die van de kolibrievlinder, is toch wel toch wel toppers hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Joke, Prachtige foto's heb je weten te maken van die fladderende diertjes, en maar wachten tot ze eindelijk eens op 'n plantje willen gaan zitten. Maar mooi zijn. Succes met de tuin.
    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze toch mooi hè Joke, onze kleine gekleurde en soms o zo snelle vlinder-vriendjes. Je hebt er weer prachtige foto's van gemaakt. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Joke,
    leuk dat je vlinderlokkende aanpak al zo'n succes heeft. Wat een verscheidenheid al. Je hebt er schitterende foto's van gemaakt.
    Je blog start al super met een kolibrievlinder; hij is mooi, maar het is ook heel knap om hem zo vast te leggen. Foto 2 en 3 zijn geweldig door de beweging in de vleugels (en verder haarscherp!).
    Foto 12 is heel bijzonder! Iedere foto is genieten. Ik kijk nu al uit naar je volgende blog.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's en zulke mooie combinaties van vlinders en bloemen. De kolibrivlinder zag ik ook in onze tuin, ik had deze vlinder nog nooit eerder gezien. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hello joke,
    You were so right to replace some plants with flowers in you garden, it is becoming vital for the insect world that we all do this.
    I have seen fewer of these species than before this summer and it saddens me.
    Lovely photos, each one is a painting :)
    Keep well and enjoy what's left of your summer!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lovely pictures and great macro.. Congrats.. :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Merci de nous inviter dans le monde des papillons, plein de douceur !
    Bisous et bonne journée Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou, dat begint al een aardige verzameling te worden en nog mooi vastgelegd ook. De kolibrievlinder is natuurlijk een mooie binnenkomer, die zou ik ook graag een keertje spotten, maar de andere zijn ook prachtig. Gamma-uiltjes zie ik dit jaar helemaal niet.
    Ik probeer zelf ook bij nieuwe aanplant steeds meer rekening te houden met vlinders, maar ikheb maar een klein tuintje en niet aan de rand van de bebouwde kom, dus het schiet niet erg op.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Joke....

    dat is ook een optie!! je tuin aanpassen op je fotografie...
    prachtig...12 soorten, dat is een mooie score...dat lijkt me heel veel, komt
    misschien ook dat je vlak bij de polder woont...
    Fraaie serie foto hoor...
    ik ben helemaal van het macro-en af en geniet des te meer van je vlinderfoto's...
    prachtige blog.....super!!

    fijn weekend,

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb jij die kolibrie vlinder er supergoed op staan. Ik heb deze vlinder vorige week in het stadspark in de vlinderstruik voor het eerst gefotografeerd, maar oohhh wat issie snel.
    Ik vind de foto van de kleine vos op de lila bloemen, met ook dat zachte lila in de achtergrond het mooist. Maar ook de dagpauwoog en argusvlinder horen bij mijn favorieten. Ik ga vanmiddag mijn foto's van de vlinders van vorige week (heemtuin en stadspark) verder uitzoeken voor mijn volgende blogje want dit weekend lijkt het er niet in te zitten vlinders te fotograferen.
    groetjes, Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Joke,
    Wat een ontzettende mooie foto's!!
    Prachtig al die mooie vlinders met hun schitterende kleuren. Ook die kolibrie is echt super gefotografeerd. Dit is genieten hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Joke,
    Je pakt hier wel uit met een prachtige serie. Natuurlijk is de kolibrivlinder een schitterende binnenkomer. Een andere topper tussen al het moois vind ik de kleine vos (12). Je lijkt een manier te hebben gevonden die veelbelovend is voor de toekomst.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Una serie de excepcional belleza en la que además destacaría la gran dificultad de fotos como la primera captadas en pleno vuelo.
    Un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai Joke,

    Red de wereld en begin bij jezelf. Super dat je jou tuin zo inricht. Niet alleen goed, maar ook nog eens heerlijk om je fotografiehobby te beoefenen. Dat je ook nog eens zulke resultaten behaald is helemaal heerlijk natuurlijk. Schitterende platen allemaal en een week of 6 terug zou ik direct voor de kolibrievlinder gaan als favoriet. Omdat ik ze zelf eindelijk op vakantie heb kunnen fotograferen, hoef ik niet meer jaloers te zijn op die plaat. Nu kan ik dus zeggen dat ze allemaal even mooi zijn. Echt een superserie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige vlinderserie Joke en wat fijn weer een blogje van jou te zien.
    De kolibrievlinder is super, ook ik heb die telkens in de tuin.
    De Argusvlinder heb ik nog nooit in het echie gezien, mooie hoor.
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een fraaie serie heb jij weten te maken Joke! Allemaal zo heerlijk scherp en zonnig, maar toch zacht, knap werk.
    Bij de eerste 3 vind ik de beweging in de vleugels echt fantastisch, en verder springen voor mij 11, 12 en 13 eruit vanwege de fijne achtergronden.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heerlijk Joke om dit allemaal in eigen tuin te kunnen fotograferen. Een mooie uitdaging om de tuin zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor insecten en zo kun je tuinieren en fotograferen ook nog eens fijn combineren. De kolibrievlinder is een heel begeerlijke opname, hoe goed ik ook speur, ik heb er nog geen gezien. Maar ook al je andere opnamen zijn prachtig en eigenlijk kan ik er geen absolute favoriet uit kiezen, compliment voor de hele prachtig verzorgde serie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

  25. Super,super en nog eens super-wat heb je die vlinders mooi geschoten.
    Fantastisch.!
    groet van eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
  26. prachtig Joke! de kolibrievlinder kende ik helemaal niet. ik zag hem ook reeds op enkele andere blogs. is dat een zeldzame vlinder?
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gorgeous photos!!! Really love the Hummingbird Moth.

    I, too, planted flowers which would attract bees and butterflies. When my first Moonflower bloomed last month, a big moth came and drank, but it was too dark to take a photo. I never saw him again.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooie serie! Wat leuk en goed om planten voor bijen en vlinders in je tuin te zetten. Wij hebben ook regelmatig aardig wat bijtjes in ons kleine tuintje.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Joke,

    Soms vrij algemene soorten, maar allemaal op een superleuke manier vastgelegd. Vooral de kleine vos vind ik echt geweldig mooi. Bijzonder zeg dat je de argusvlinder in de tuin krijgt, hier zie je ze sporadisch. Kolibrievlinder is een lastige om in de vlucht vast te leggen, maar je hebt hem er fantastisch opstaan. Ik snap wat je ervaart met het tuinieren, ik mag ook graag met mijn handen in de aarde wroeten. Hele mooie serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De merveilleuses photos, de très belles couleurs et toute la légèreté de l'air se voit presque sur tes prises de vue, magnifique travail !
    Wonderful photos, beautiful colors and all the lightness of the air is seen almost on your shots, great job!
    Cath
    Cath

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Joke,
    een heerlijke verzameling foto's en deze vlinders zijn echt stuk voor stuk prachtig gefotografeerd.
    Het paarse komt ook prachtig uit zoals in foto 11, maar ook foto 12 vind ik supermooi. Eigenlijk zijn ze allemaal hartstikke mooi dus ik wijs ze allemaal aan :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Your garden seems to work well to attract butterfles and bees. You have presented many wonderful pictures lately of beautiful insects.
    I'm looking forward to see more in the future.

    Wish you a nice weekend,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooie foto's weer Joke, vooral de kolibrievlinder vind ik heel mooi.
    Maar dat komt ook omdat ik hem zelf nog niet heb gespot denk ik.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Excelente reportaje fotografico, me encanta, un fuerte abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Joke ,
    Zooooooooo deze serie begint al met een toppertje ...de Kolibri vlinder de moeilijkste vlinder van allemaal !!
    maar de hele serie is genieten hoor !
    groetjes , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  36. You continue to produce very fine work Joke which is an inspiration to all of us. I hope that your garden continues to attract a wide variety of butterflies.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Preciosas y maravillosas imágenes...muy bonitas..un saludo desde murcia...

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Preciosas y maravillosas imágenes...muy bonitas..un saludo desde murcia...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Joke, geweldig Joke! Wat heb je weer een mooie serie gemaakt. Fijn dat je dit allemaal in je tuin kan vinden. De kolibrievlinder heb ik in Frankrijk ook veeltallig gezien en getracht foto's van te maken. Erg moeilijk dus mijn complimenten voor jouw geslaagde foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Het aanpassen van je tuin heeft wel z'n vruchten afgeworpen. Hier heb ik deze zomer weinig vlinders gezien, ook in de velden niet. De kolibrievlinder is fantastisch, net als de argusvlinder. Deze soorten heb ik zelf nog nooit gezien. Fraaie beelden weer.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een prachtige serie Joke, ik heb ze niet allemaal in de tuin gehad, maar allemaal wel ooit gezien.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Boa tarde, lindos momentos excelentemente captados, as fotos naturais são belas e perfeitas.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Via Jan W kwam ik hier....en wat een mooie foto`s
    Geweldig, snap nu wat Jan bedoelde en die fotografeert al zo mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. magnifique où j'aime beaucoup la sixième

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hello Joke!:) I was sure that I had commented on this post some time ago, but apparently not. Well done Joke! These shots are amazing. In just a short time you have become an accomplished insect photographer. Your new garden flowers have been very successful in attracting this kind of wild life, which is so beautiful to see here. Can't wait to see part 2.
    Best Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. superbe les ailes des premières

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Prachtige foto's van de vlinders Joke.
    prachtig is de Kolibrie vlinder, die had ik een paar weken geleden ook in de tuin, maar ik heb er geen foto's van gemaakt.
    Kortom een geweldige serie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  48. I have no words! Amazing, really beautiful macro!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Joke!:) I was thinking about you today so decided to come over and just say hi, and I hope all is well.
      Warm Regards.

      Verwijderen
  49. Hoi Joke leuk om weer op je blog te zijn wat een mooie foto,s ik hoop nu weer regelmatig langs te komen lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Bellisima coleccion de momentos captados,saludos y buen fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Bellisima coleccion de momentos captados,saludos y buen fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wat een mooie serie is dit geworden Joke heel mooi lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Para si e para a sua família desejo um Natal de Luz! Abençoado e repleto de alegrias.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.