zaterdag 31 december 2016

De Mooiste van 2016


Vanwege een maandenlang ziekenhuistraject gedurende het voorjaar en de zomer fotografeerde ik in die tijd nauwelijks. Blogger raakte eveneens op de achtergrond. Inmiddels ligt die periode achter me en heb ik de fotografie weer wat opgepakt. Met Blogger doe ik het rustig aan en op Facebook laat ik af en toe foto’s zien.

Hieronder de mooiste foto's van 2016. Soms een paar uit dezelfde maand. Uit andere maanden dus geen foto's. Op pad gaan was geen optie, dus veel is uit eigen tuin of omgeving.

Due to a long period of hospitalization and treatments during the spring and summer I barely photographed at that time. Blogger was pushed into the background. By now that difficult time is behind me. I photograph again, but not as fanatically as before. With Blogger I take it easy and on Facebook I occasionally show pictures.

Here are the best pictures of 2016. Sometimes a few of the same month. From other months no pictures. Travelling was not an option, so many pictures are taken in our own garden or nearby.

                                                                 ------------------------- 

In januari bezocht ik regelmatig Vogelpark Avifauna in Alphen aan de Rijn, waar naast dieren ook veel planten te bewonderen zijn.

In January I visited regularly our birdpark Avifauna in Alphen aan de Rijn. Beside the animals there are also many plants to admire.



Hortensia (Hydrangea macrophylla)



Blauwe pauw / Indian peafowl (Pavo cristatus)

Eén van de Rode Ibissen ontsnapte in februari uit de doorloopvolière in Avifauna. Een unieke kans om een meer natuurlijke foto te maken. De vogel genoot van zijn vrijheid, maar bleef uiteindelijk toch in het park. Het regelmatig aangeboden voedsel was kennelijk doorslaggevend.

One of the Scarlet Ibises escaped in February from the walk-through aviary in Avifauna. A unique opportunity to shoot a more natural picture. The bird enjoyed his freedom, but stayed eventually in the park. The regularly offered food was obviously decisive.



Rode ibis / Scarlet ibis
 (Eudocimus ruber)

In maart experimenteerde ik met de witbalans en met "aquarel fotografie". Hoewel ik nog niet tevreden ben met het resultaat laat ik hier toch een foto zien.

In March, I experimented with the white balance on my camera and with "watercolor photography". Although I am not yet satisfied I show you one of those pictures.



Narcis / Daffodil
 (Narcissus)

Mijn eerste zingende winterkoninkje fotografeerde ik in april. Wat zingen die kleine vogeltjes toch prachtig.

My first singing wren I photographed in April. Those little birds sing so fantastic.



Winterkoninkje / Wren (Troglodytes troglodytes)


Deze Kievitsbloem fotografeerde ik ook in april. De foto veroverde een plekje in het jaarboek van de Fotobond.

This Fritillary I photographed also in April. The photograph won a complete page in the yearbook of the Dutch Photo Association.



Kievitsbloem / Fritillary
  (Fritillaria meleagris)

In mei was fotograferen voor mij niet mogelijk en ook in juni bleef het bij een paar foto's. Vlinders en libellen waren er nog nauwelijks. Net als vorig jaar. Ook nu was het voorjaar koud.

Juni was nat en somber. Nog steeds geen echte zomer dus.

In May it was not possible for me to take pictures and also in June my photography was limited to a few pictures. I hardly saw butterflies and dragonflies at that time. Just like last year. Also this year spring was too cold.

June was wet and gloomy. Still no real summer.



Hommelzweefvlieg / Hoverfly (Volucella bombylans)

In juli verbeterde het weer en zag ik eindelijk wat meer vlinders in de tuin en zelfs wilde bijen. Die laatsten als resultaat van mijn aanpassingen in de beplanting.

In July the weather improved and I finally saw more butterflies in the garden and even solitary bees. Those last probably due to my adjustments in the planting.



Wilde of solitaire bij / Solitary bee


Distelvlinder / Painted lady / Cosmopolitan
 (Vanessa cardui)

Juffers en libellen zag ik dit jaar veel minder dan in voorgaande jaren. Maar in augustus fotografeerde ik toch wat juffers.

Damselflies and dragonflies I saw this year much less than in previous years. But in August I finally photographed some damselflies.



Houtpantserjuffer / Willow emerald damselfly / Western willow spreadwing (Chalcolestes viridis)

September kwam met warm, zonnig en droog weer. Ondertussen bloeiden de herfstanemonen.

September came with warm, sunny and dry weather. Meanwhile the Japanese anemones bloomed beautifully.




Herfstanemoon / Japanese anemone (Anemone hybrida)

Ook in oktober bleef het zonnig. De nachten waren wel al vaak koud. Een goede combinatie om de bomen mooi te laten kleuren.

Also in October it remained sunny. The nights were quite often cold. A good combination for nature to paint the leaves of the trees with spectacular colors.



Esdoorn / Maple (Acer)

In november werd onze keuken vernieuwd. Met mij ging het ondertussen beter, maar veel tijd om te fotograferen was er dus weer niet. Ik maakte maar een paar foto's in die maand.

In November our kitchen was renovated. Although I felt better in the meantime, there was again little time to photograph. I only took a few photos in that month.



Hulst / Holly (Ilex aquifolium)

Voor de vogels liggen er altijd lekkere hapjes op de tuintafel klaar. De appels zijn bij de spreeuwen erg populair. Kilo's heb ik al voor ze neergelegd. Volgens de Vogelbescherming blijkt het in Nederland niet zo goed met ze te gaan, dus hoop ik zo mijn steentje bij te dragen om ze de winter door te helpen.

For the birds there are always snacks on the garden table. The apples are very popular with the starlings. I already have fed them kilos. According to the RSPB it doesn't go well with them in the Netherlands, so I hope to contribute to help them through the winter.



Spreeuw / Starling (Sturnus vulgaris)

Tot slot sluit ik dit blog af met een nieuwjaarswens om 2017 in te luiden. Ik heb hier één van mijn klaproosfoto's voor gebruikt. Een bloem die ik prachtig vind.

Finally, I end this post with a New Year wish for 2017. I used one of my poppy pictures here. A flower that I love.




Ik hoop in 2017 weer meer blogs te plaatsen en die van jullie regelmatiger te bezoeken.

I hope to make more posts in 2017 and visit yours more regularly.

Hartelijke groet / Greetings,
Joke




40 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Joke met een ijzersterk begin en eind.
    Voor jou ook alle goeds voor 2017 toegewenst !!

    Lieve groet, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's Joke. Geweldig ��Voor jou alle goeds toegewenst met veel fotoplezier.
    Groetjes Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A wonderful images of 2016, let's be in 2017, it is a great photography Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Joke,

    Allereerst wil ik jou een mooi en vooral gezond 2017 toewensen. Ik hoop dat je in 2017 vaker een blogje gaat plaatsen, want ik ben een groot fan van je mooie bloemenfoto's. Je hebt een hele mooie serie foto's geplaatst in je jaaroverzicht, maar het zal je niet verbazen dat mijn grootste aandacht uitgaat naar de kievitsbloem. Daar heb ik van een aantal mensen al prachtige platen gezien, maar deze hoort daar zeker bij. Een topper. Complimenten voor je keuzes.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Joke,

    Ook voor jullie de beste wensen! Hoop dat het voor jou een beter
    jaar gaat worden als 2016 en dat je de hobby weer wat meer kunt oppakken...

    Aan je blog is niet te zien dat je er een poos tussenuit bent geweest...
    prachtige foto's de 1 nog mooier dan de andere maar januari, april en oktober zijn mijn favorieten!

    complimenten voor zoveel moois ;)

    lieve groetjes Nieske


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laat ik dan maar beginnen om je een heel mooi en gezond 2017 te wensen met mooie fotomomenten. Ondanks dat je er niet op uit kon laat je prachtige foto's zien, je hebt een mooie achtertuin, met prachtige vogels en bloemen, je hoeft niet eens ver weg voor sfeervolle beelden.

    Geniet van 2017, dan geniet ik met je mee.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtige serie, met voor mij als hoogtepunt december.
    Ik wens jou een heel goed, maar bovenal gezond 2017.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Merci pour tes voeux
    Je te souhaite une très Bonne Année 2017 pour toi et tes proches !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie zachte kleuren heb je in de opnamen!Vooral de kievitsbloem vind ik mooi. Een goed 2017 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie serie laat je weer zien!
    Ik wens je een goed en vooral gezond 2017 toe! Ik hoop dit jaar nog veel mooie foto's van je tegen te komen!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Joke,
    Ondanks je vervelende handicap heb je toch een mooi jaaroverzicht bij elkaar weten te schieten. Vooral november vind ik erg fraai. Hopelijk in 2017 weer meer prachtig fotowerk van jouw hand. Een goed, gezond en fotorijk nieuwjaar!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Joke,
    leuk dat je toch een jaaroverzicht kon maken. Je foto's zijn prachtig als altijd! Voor 2017 wens ik je in de eerste plaats veel gezondheid en daarnaast natuurlijk fijne fotomomenten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Joke, wat leuk om hier weer een blog te zien!
    En wat een prachtig jaaroverzicht. Jouw foto's heb je ook zo mooi gepresenteerd met de witte kaders. Het straalt rust uit. Januari vind ik meteen al een mooie binnenkomer, ook maart vind ik heel geslaagd en die prachtige kievitsbloemen zijn ook mijn favorieten. Jouw specialiteit is toch wel bloemen fotografie, daar kan ik nog wat van leren. Hopelijk kun je komend jaar weer vaker bloggen want ik kijk altijd graag naar jouw fotoblogs.
    Alle goeds en veel gezondheid voor 2017.
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Joke,

    Allereerst wens ik je een heel gelukkig en gezond 2017! Heel fijn om te lezen dat het weer beter gaat met je en dat je nu toch met een prachtig eindejaarsblog op de proppen komt. Mooi dat je heel veel in eigen tuin hebt kunnen fotograferen, zo zie je maar, je hoeft helemaal niet ver weg.
    De hortensia vind ik geweldig mooi, maar ook de kievitsbloem en hersftanemonen zijn foto's naar mijn hart. Knap werk!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Joke,

    Wat een prachtige opname's. Wat kan ik er van genieten, zo teder en sfeervol.

    Ik spreek je geregeld bij onze fotoclub. Zo leuk dat je daar ook lid bent geworden. We gaan elkaar weer zien dit jaar. Maar vooral veel leuke foto's bekijken, die we mogen gaan maken.

    Groetjes,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Joke,

    In de eerste plaats wil ik je een gelukkig maar vooral gezond 2017 wensen waarin je weer meer kunt doen. Ondanks dat je weinig hebt kunnen fotograferen zijn de foto's die je hier plaatst wel echt Joke kunstwerkjes. De binnenkomer is al meteen mijn favoriet maar ook de aquarel, de kievitsbloem (gefeliciteerd!) en de spreeuw zijn ontzettend fraai. Verbena in de tuin is top, dat zie je wel. Leuk dat je wilde bijen kreeg, dankbaar beloond dus.

    Houd je taai en het allerbeste!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Joke,
    Wat een mooie foto's. Ik zie overal verfijnde schoonheid. Prachtig!
    Ik hoop dat het goed met je gaat nu en wens je in 2017 een goede gezondheid en geluk!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Joke,

    Op de eerste plaats de beste wensen voor 2017, ik hoop dat het nieuwe jaar de gezondheid aan je zijde blijft.
    Ondanks dat je dit jaar beperkt kon fotograferen zet je hier toch een prachtig jaaroverzicht neer. Ik vind die kievitsbloem van april werkelijk schitterend, mooie compositie, fijne zachte tinten en hele mooie achtergrond. Verder vind ik de distelvlinder van juli ook een hele fraai, mooie compositie eveneens en een fijn lijnenspel van de stengels.
    Ik hoop in 2017 weer wat meer blogjes van je te mogen zien.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Joke,
    Fijn om te lezen dat het inmiddels beter met je gaat. Dus mijn beste wensen voor een goed en gezond 2017 zijn zeker welkom ;-)
    Ondanks dat je minder goed op pad kon heb je toch een mooi blog gemaakt. Prachtige openingsfoto's de hortensia en de pauw. Wat een blik in die ogen. Ook de hulst springt er voor mij uit. Meer bloggen en meer reageren ben ik ook van plan.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. et bilde er bedre enn det andre, supert ! happy new year :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Joke,
    Welkom terug. Hopelijk heb je nu alle sores met je gezondheid achter de rug en kan je optimistisch aan 2017 beginnen. Ik wens je in ieder alle goeds en zeker een goede gezondheid toe.
    Het is je toch gelukt een mooi overzicht samen te stellen en het zal geen verrassing zijn dat ook ik de kievitsbloem de topper vind.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Joke.

    Een heel goed 2017 toegewenst.
    Dat je weer wat mooie foto's kan maken.
    Mooi jaaroverzicht heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke, allereerst voor jou een mooi, gezond en foto-fantastisch 2017. Dat je voor mooie foto's niet altijd ver weg hoeft, is hier weer eens bewezen, stuk voor stuk hele mooie foto's, ik zit er heerlijk van te genieten. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Joke,
    Een prachtige reeks en leuk om weer terug te zien in dit fraaie overzicht.

    Ik wens je alle geluk en gezondheid toe voor 2017!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Joke,
    Heerlijk dat je weer foto's kan maken.
    Je laat een prachtig overzicht zien van wat je dit afgelopen jaar hebt gemaakt.
    Ik wens je een gelukkig en gezond 2017.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Joke,
    Prachtig serie foto's heb je gemaakt.Je hebt ook prachtig vogels foto's kunnen maken. Wat naar dat je ook ziek bent geweest.Gelukkig ben je weer beter. En je keuken werd ook vernieuwd. Drukke periode achter de rug gehad. Voor jou ook beste wensen voor 2017.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Joke.
    Een schitterende serie neergezet mijn complimenten.
    Groeten Dick van Egmond

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Joke, goed te lezen dat het stukken beter met je gaat. Voor 2017 wens ik je alle goeds en dat je er weer op uit kan trekken om weer van die prachtige foto's te maken. Je overzicht van 2016 is schitterend.
    Groeten,Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bellas imágenes, con una estupenda calidad fotográfica. La deseo un Feliz Año Nuevo.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Joke,
    fijn om je weer te 'zien' Ik heb je gemist :)
    Mooi overzicht ook waar ik met veel plezier lang blader... en ik hoop dat je dit jaar in goede gezondheid vele mooie natuurmomenten meemaken!
    Groet uit Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Fantastico calendario fotografico, me gusta mucho, saludos y feliz 2017

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Beautiful, stunning. Wishing you a happy and healthy new year.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lieve Joke dat wens ik jou ook toe ik kan zelf ook niet meer zo lang achter de P.C. vanwege mijn spieren en dan moet je keuze maken schilderen of achter de P.C. dus je snap het dan kies ik toch voor schilderen het zijn prachtige foto's geniet van wat je wel kan doen lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo Joke
    Heel mooie serie van alles wat je in dit jaar gezien en gefotografeerd hebt.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Lovely photos of 2016.
    Have a nice weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heb dikwijls gedacht dat je het te druk had met de kinderen maar je was zelf ziek. Lees dat het nu beter gaat.... Moed en sterkte. Prachtig overzicht van je foto's, ze zijn weer wonder mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo Joke.
    Dat klinkt niet zo fijn, hopelijk ben je weer opgeknapt.
    Mooi overzicht heb je hier staan.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Beautiful 2016 series, Joke! Hope you are doing well. Greetings from Montreal, Canada. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Lieve Joke,
    Hoe gaat met je nu?
    Ik mist het wel van jou mooie blogje.
    Want jij maakt ook prachtig foto's.
    Lieve Joke ik wens voor jou nog heel veel sterkte.

    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.❤️

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.