dinsdag 10 september 2013

Oranje mist




Was het gister dat het graan nog op de akkers stond? Als ik mijn ogen sluit zie ik het duidelijk voor me. Wuivende aren, door de avondzon veranderd in een golvende gouden zee. Tegen beter weten in hoop ik dat het eindeloos zal blijven staan, maar wetend dat bulderende machines er binnen afzienbare tijd gretig hun tanden in zullen zetten, geniet ik met volle teugen van dit beeld. “Gelukkig”, denk ik, “vandaag nog niet”.

Was it only yesterday that the grain stood in the fields? When I close my eyes I see it clearly. Swaying ears, by the evening sun turned into a wavy golden sea. I hope against all hope that this will remain for ever but knowing that roaring machines will soon swallow the grain greedily I enjoy the peaceful scene abundantly. "Fortunately," I think, "not yet today".





Dan komt de dag waarop ik me afvraag of ik op dezelfde plek sta. Het graan is weg en een goudgeel stoppelveld is alles wat er over is. Een soort heimwee overvalt me. Dit is een definitief afscheid van de zomer. Het zal niet lang meer duren voordat dit kaalgeschoren land omgeploegd verandert in een kale grijze vlakte, waarop met enig geluk nog wat gras wordt ingezaaid.

Then the day comes on which I wonder if I am in the same place. The grain is gone and a golden stubble is all that's left. A kind of nostalgia overwhelms me. This is a final farewell to the summer. Soon this short cropped land will -plowed- change into a desolate bare plain, on which -with a bit of luck- there will maybe be sown some grass.





Maar de dag daarna zie ik plotseling stofwolken boven het stoppelveld. Mist? Onmogelijk na een droge zonnige dag. Als ik dichterbij kom hoor ik geronk van motoren. Nog wat dichterbij zie ik crossmotoren uit de mist opdoemen. De zon, die achter het veld onder gaat, zet de coureurs in een oranje licht. Opnieuw geniet ik. Wat een prachtig schouwspel. Het eind van de zomer is niet tegen te houden, maar in elk afscheid ligt een nieuw begin. Toch?

But at the end of the next day I suddenly see dust clouds above the stubble. Fog? Impossible after a dry sunny day. When I get closer I hear the roaring of engines. Even closer I see motor cycles appear out of the fog. The sun sets slowly behind the field and enlightens the drivers with orange light. Again I enjoy. What a magnificent spectacle. The end of the summer cannot be stopped, but in every goodbye there is a new beginning. Right?







Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


Allemaal bedankt voor jullie reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Fatal Attraction". Foto 4 met de Echinacea in aflopende scherpte en de laatste twee foto's met de Kleine Vos en die met het Bijenvrouwtje werden door jullie als meest favoriete foto's genoemd. Dat waren ook mijn eigen favorieten. 

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. Photo 4 and the last two pictures were mentioned most as favorite. I hope we keep in touch. Of course I will visit you on your own blog, although it may take sometimes a little longer. Unfortunately I cannot visit you when you have deselect "Sharing  your Blogger profile". When you want me to visit your blog please leave in that case your link behind in your comment.

Groetjes/Greetings, Joke


41 opmerkingen:

  1. Bonitas imagenes, me gusta ese color que a quedado como consecuencia de la mezcla del polvo levantado por las motos al contraluz, da el efecto de que están tomadas en un día de niebla .

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Joke,
    Wat ziet dat er indrukwekkend uit zeg heel mooi.
    fijne dag Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Joke

    WOW zeg, wat is dit weer schitterend, de kleuren en composities zijn echt heel mooi,
    ook je bijschriften zijn altijd leuk om te lezen.

    Groetjes en een fijn weekend gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joke wat is dit een mooi verslag en de foto,s zijn snoepies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles heeft z'n charmes, zo ook zeker deze motorcrosser in prachtig licht. Goed gefotografeerd. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och Joke wat is dit heel mooi om te zien op de foto's. Echt schitterend geworden. Graan en tarwe lust konijnen zo graag. Genot om te zien. Laatste drie foto's is geweldig mooie gloed om te zien.

    Ik wens jou fijne weekend toe. Geniet maar van.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen

  7. Hoi Joke.

    Wat een prachtige foto van de wuivende aren.
    En die motoren in de avondzon, erg prachtig.
    Super gemaakte foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Joke,

    Wat een prachtige laatste foto.
    Jammer dat die gebouwen er net opstaan op de achtergrond, maar dat leidt net niet teveel af.
    Prachtig die silhouetten, dat stof, de rode gloed en de herhaling van de tweede rijder op de achtergrond. Mooie uitsnede ook. Net of de crosser doorheeft dat de foto links ophoudt en dus toch maar naar rechts stuurt.
    Hier kan ik lang naar kijen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een beetje stoffig deze foto's, maar de kleuren maken alles goed ;-)
    Geniet van het weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Werkelijk weer een heel apart en mooi blog Joke.
    De mooie warme lucht is heel mooi weergegeven.
    Geweldig zoals je het hele verloop van het mooie graan en
    daarna het wegvallen van het graan en de ronkende motoren hebt omschreven :-)
    Echt heel mooi en de foto van de wuivende aren is echt wel mijn favoriet.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze had ik gemist, erg vreemd allemaal.
    Blogger gaf het niet door in het Dashboard.
    Ik vind de kleuren echt geweldig, mooi zo die motoren en wat een stof komt er dan vrij.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Joke,
    Wat een verrassende blog!
    Ik heb genoten van je melancholieke woorden over het mooie wuivende graan in gouden gloed van de late zon. De dorsende boer en dan ineens die crossers in rode stofwolken. Vooral foto 4 en 6 vind ik fantastisch.
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Joke,
    Dit zijn echt gave foto's!! Geweldig hoe je deze crossende motoren hebt weten te fotograferen. Prachtig van kleur.
    Ook die foto met dat goud gekleurde graan is zeer bijzonder met een hele mooie lichtval.

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoewel ik liever reeën ipv motoren had gezien, zijn het wel hele sfeervolle foto's. prachtige kleuren!
    en de foto van het wuivende graan is mijn favoriet.
    mooi geschreven!
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pracht foto's , wat een mooie kleuren en sfeertje heb je hier te pakken Joke.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig deze actie foto's in zo'n aparte sfeer en kleur, foto 1 is dan ook zeker mijn favoriet, maar ook foto 4 en de laatste erg mooi. Een gouden kans die je met beide handen hebt gegrepen en benut !!

    fijn weekend, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg mooie serie! Geweldig hoe de motoren opdoemen uit de mist. De kleuren vind ik ook prachtig.

    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. So beautiful pictures.
    Thank you for your visiting my blog too.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo Joke, een heel ander soort foto's dan dat we gewend zijn. Maar ook heel mooi. Door het stof raak je de achtergrond bijna helemaal kwijt. Pracht6ige kleuren
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Joke,

    Een wat afwijkende reactie dit keer van mij. Natuurlijk is het jammer als het mooie wuivende koren weer voor een jaartje verdwenen is en er een kale zandvlakte overblijft, maar je hebt in elk geval gedurende een aantal maanden van het mooie graan kunnen genieten, hier zie je alleen maar die gore mais.
    Ik kan me voorstellen dat je een link hebt willen leggen naar de verschillende manieren van grondgebruik, maar die motorcrossers zijn voor mij een van de allergrootste ergernissen in de natuur, waarmee ik overigens niets wil afdoen aan de kwaliteit van de foto's.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ging me zuiver om het mooie beeld, Ad. Op motorcrossen zelf ben ik ook niet zo dol. Maar dit duurt een week, daarna wordt er geploegd en is het over. Gelukkig hebben we hier veel verschillende teelten, ook wel mais, maar daarnaast veel aardappelen, suikerbieten, spruiten en graan dus. En aangrenzend al de natuurgebieden, zoals de Groene Jonker. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  21. Sikkels blinken en sikken klinken.
    Ruisend valt het graan.
    Zo begint het liedje uit mijn jeugdjaren
    Maar ja,het ouder worden betekent leven in herinneringen.
    Met een hartelijke groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey, de foto's zijn zo groot. Iets heel anders dan de gebruikelijke prachtige natuur foto's, lieve Joke. Wow, ik ben totaal verrast en enthousiast over de motorcross schoten. Zo mooi licht, een geweldige sfeer komt daar. En de foto's van de oogst hebben ook een speciale magie.

    Ik kijk uit naar de volgende foto's.

    Liebe Grüße von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige tekst aan het begin van je blog. Leuke serie weer, waarbij ik de motoren in het oranje licht toch wel erg mooi vind. Wat een sfeer zou je haast denken, totdat je het geluid erbij hoort :-)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. de foto;s zijn super geworden Joke je had maar geluk met deze opnames lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Joke, prachtige serie, de kleur is zeer verrassend. Het onderwerp is boeiend.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Joke,
    Wat een verrassende wending in deze serie, eerst dat prachtige wuivende graan, en dan verwacht ik akkers met stoppels, en krijg ik deze motorcrossers in formidabel licht te zien, en zonder de bijbehorende herrie zijn deze echt super!!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Tja helaas de mooie zomer is nu echt op zijn einde, veelste snel gegaan, maar dat is altijd achteraf ;-)

    Wel mooie foto's van de crossmotors met de achterliggende zon, heel sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hello Joke!
    I am so late again with blogs! I have no excuse... you don't even publish every day!! ;-)
    This is quite a nostalgic post I can feel the same... Summer has been soooo short!
    But your photos are fantastic and translate very well this early and cold autumn well shown with the light in your pictures!
    Cheers, keep well!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt voor je hulp Joke.
    Ik hoop dat het nu allemaal goed blijft werken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dit is een zeer mooie reeks. Van koren tot motorcrosser in een gouden licht. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Beautiful photography Joke, the orange colours, brilliant.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Great story with wonderful photos, Joke ! The colours are amazing. Loved your 'Fatal Attraction' series - simply beautiful, clear shots of creation's wonders.

    Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Jeetje Joke waarom heb ik deze gemist !!!!!!
    Hij is zo mooi en nu heb ik echt even zitten genieten van deze opnames !!!
    Sorry dat ik zo laat ben ,
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. You have really captured both the grains and the motorbikes in a very nice way. Beautiful ligthing and good compositions makes these pictures great.
    Well done!

    /Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik had deze blog helemaal gemist... dat zal wel door de mist gekomen zijn :-)
    Hoe dan ook blij dat ik het nu toch zie, wat een leuke en onverwachte serie.
    Prachtig de eerste foto van het wuivende koren, met heel mooi licht.
    En verrassend om foto's van motorcrossers van jouw hand te zien, en je hebt er fraaie beelden van gemaakt waarbij de laatste mijn favoriet is.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Werkelijk een pracht van een serie, Joke en die kleuren... zo warm en zo sfeervol!
    Lieve geniet groetjes, Anna ;))

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.